Hur klär du dig ledigt på jobbet? Dockers vet – här är guiden till en ny jobbkod

Allt fler svenska arbetsplatser stretchar på klädkoden. Och frågan ”Hur ska jag egentligen klä mig på jobbet?” har aldrig varit så relevant. Amerikanska klädmärket Dockers uppfann casual friday på 1990-talet. De har svaret. Och har gjort en komplett guide till den moderna jobbklädkoden.

För 20 år sedan var det enklare. Kundmöte = kostym. Interna möten = elegant men inte kostymtvång. Presentation för ledningsgruppen hade sin stil, efterjobbetölen krävde sin. Var du tjänsteman men jobbade utanför den kreativa sektorn var möjligheterna att klä sig innovativt begränsade. I dag finns lika många stilar som det finns medarbetare. Men alla arbetsplatser är långt ifrån accepterande när det kommer till klädsel. I Turkiet är det bara en av fyra jobb som tillåter valfri klädsel. I Frankrike är det över hälften och i Sverige är siffran sannolikt ännu högre (statistik saknas). Det här har skapat osäkerhet bland unga i arbetslivet. Det har helt enkelt blivit knepigt att veta vad som är en passande stil på just deras arbetsplats. Studien ”jobbklädkoden” som kom förra året visade att 8 av 10 känner osäkerhet om hur de ska klä sig på jobbet. En annan tydlig trend var att de flesta tror att de blir bättre på jobbet av att klä sig ledigt, i en stil de själva väljer. Arbetsgivare som vill attrahera unga fick ett tydligt svar i studien: Över 75 procent ansåg att jobb som inte kräver kostym är en attraktivare arbetsplats.

Svaren i studien gjorde att Dockers skapade ett sammanfattande manifest, en komplett guide och svar på denna osäkerhet. The New Casual Book heter guiden och innehåller allt en medarbetare behöver veta för att sätta den lediga stilen på morgonen, flyta genom dagen och landa i umgänge efter jobbet utan att någon gång känna sig helt fel. Här kommer några exempel:

Jobbintervjun

Den kanske svåraste situationen att klä sig för. Sannolikt har miljoner människor i Sverige ställt sig frågan ”Hur ska jag klä mig på min jobbintervju?” och det finns nästan lika många svar. Dockers gör ett försök:

1. Skaffa dig kunskap om hur klädkoden är på ditt potentiella nya jobb. Söker du en expertroll – tänk på regeln: Ju mindre rutor, ju större färdigheter. Med smårutig skjorta framstår du som mer av en expert, korrekt i dina bedömningar och trovärdig.

2. Visa professionalitet och sunt förnuft men glöm inte att du behöver märka ut dig. Är det ett kreativt jobb: Visa i så fall din kreativitet från topp till tå.

3. Öva framför spegeln. Vill du till exempel framstå som multibegåvad – rulla upp ärmarna och skippa bältet.

En lång dag på jobbet

Inte heller helt enkelt att klä sig för. Obekväma skor eller för trång skjorta kan fullständigt förstöra din dag.

1. Stretchmaterial. Långa timmar framför datorn eller i möten kräver bekväma kläder som ger utrymme och frihet. Det ger bättre blodcirkulation och lämnar plats åt att fokusera på det viktigaste.

2. Håll tishan enkel. Många interaktioner och situationer gör att du sannolikt gör rätt i att skippa heavy metal-trycket på din t-shirt. Enkla färger, klassiskt snitt funkar bäst.

3. Använd ”franska stoppet”. När osäkerheten infinner sig kring instoppat eller inte är lösningen det franska stoppet vilket innebär att delar av skjortan tillåts hänga utanför medan delar är instoppad.

Kundmötet

Även här finns en rad tips för hur du ska klä dig. Ett möte med kund som är lyckat kan vara skillnaden mellan framgång och förnedring.

1. Använd kavaj som en magisk trollformel. Inget kan höja din status så snabbt som om en kavaj. Oavsett skjorta eller t-shirt fungerar den som magi.

2. Konservativ nedre halva. Fungerar till de flesta skor och kan höja dig där situationen kräver och ge utrymme för kreativitet för skjortan.

3. Knäppa skjortan hela vägen upp. Ett knep för att kunna ha skjortan utanför byxorna och ändå framstå som lite formell.

Dockers uppfann begreppet Casual Friday och är dedikerade till att fortsätta göra världens arbetsplatser till enklare, skönare och mer stilfulla miljöer. Därför arbetar Dockers också med entreprenörer som är förebilder för den nya kreativa generationen.

Läs mer om Dockers här!

Dela på Facebook
Tweeta