Oris lanserar specialutformad klocka för Movember

November, eller ska vi kanske säga Movember, är här – månaden när vi låter mustaschen växa för att visa vårt stöd för mäns hälsa, och framför allt för arbetet mot prostatacancer. Det schweiziska klockföretaget Oris bidrar genom att lansera en specialutformad klocka.

Alldeles för många män dör i förtid runt om i världen, av både psykiska och fysiska sjukdomar. Prostata- eller testikelcancer drabbar omkring en av åtta i den manliga målgruppen, och idag lever omkring 5,6 miljoner män med sjukdomen. Även självmord är en vanlig dödsorsak som skördar nästan 500 000 liv årligen, vilket gör det till den näst vanligaste dödsorsaken bland män i 15–29 årsåldern.  

Trots den mörka statistiken pratas det relativt sällan om de sjukdomar som drabbar män, vilket är en av anledningarna till att organisationen The Movember Foundation grundades 2003. Sedan starten har rörelsen vuxit sig otroligt stor – och forsätter att expandera för att nå sitt mål: minska antalet män som dör i förtid med 25 procent fram till år 2030.

Tips! Nu kan du bidra till att minska ohälsa hos män genom att gör ett quiz på klocksajten 8past10. För varje person som deltar donerar Oris 1 Euro till The Movember Foundation.
Som läsare från Skandinavien är du dessutom med och tävlar om en Oris Chronoris Movember Edition-klocka när du gör quizet. 


Oris X New York Yankess

Det schweiziska klockföretaget Oris är stolta partners till The Movember Foundation sedan flera år tillbaka, och bidrar till arbetet mot prostatacancer och andra manliga sjukdomar.

I år har Oris teamat ihop sig med basebollaget New York Yankees chef Aaron Boone. På samma sätt som New York Yankees egna fans stöttar laget genom med- och motgångar, har The Movember Foundation som mål att hitta supportrar som kan hjälpa till att skapa en förändring. Simon Traynor, som är executive director på organisationen, förklarar att alla kan hjälpa till under Movember.

– Vad du än gör, från att odla en mustasch, anordna ett evenemang eller ta sig an en fysisk utmaning – så kan det skapa en dialog i ämnet vilket i sin tur kan rädda människors liv. För tredje året i rad, med hjälp av Oris, kommer vi att ta ytterligare ett viktigt steg mot att nå detta. Oris har blivit en viktig partner för att sprida medvetenhet och öka vitala medel, berättar Simon Traynor.

Oris Movember Edition 2019

I år lanserar Oris en specialutgåva av sin klassiska Oris Chronoris, som är speciellt framtagen för 2019 års Movember. En del av intäkterna för klockan kommer doneras till The Movember Foundation.

För chans att vinna klockan kan du gå med i Oris Movember Crew där du förutom att delta i tävlingen också bidrar till kampen mot prostatacancer genom att samla ihop donationer till The Movember Foundation. Här kan du delta!

Om klockan

Boett: Rostfritt stål
Storlek: 39 mm
Urtavla: Svart med tim och minutvisare i roséguld, orange sekundvisare och vita index
Baksida: Rostfritt stål och specialgravyr
Vattentäthet: 100 meter
Band: Kommer i två varianter; brunt läder med spänne i rostfritt stål eller stållänk med viklås. 
Pris: Klocka med läderband 22.500 kronor och klocka med stållänk 22.800 kronor.

Oris Movember Edition 2019 levereras i en speciell presentationslåda med ett läderfodral, samt ett extra nato-band i vitt och rött med stålspänne.

Läs mer om den specialdesignade klockan och kampanjen här!

Dela på Facebook
Tweeta