Så blev IWC klockkonnässörernas favorit

Kombinationen teknisk innovation, schweiziskt hantverk och tidlös design har lyft välrenommerade klockmakarna IWC till oanade höjder.

Florentine Ariosto Jones var inte en man som bidade sin tid. År 1868 tog sig den blott 27-årige amerikanske ingenjören och klockmakaren till Schweiz för att bygga upp sitt eget urmakeri, med visionen att gifta schweiziskt hantverk med amerikansk ingenjörskonst. Någon massproduktion var det inte tal om. Fokus låg i stället på en småskalig fickursproduktion av högsta kvalitet. I västra Schweiz, som sedan urminnes tider varit hem för landets klockindustri, fanns det dock inte utrymme för utländska entreprenörer med högtflygande planer. Florentine Jones sökte sig istället till kantonen Schaffhausen, som mer än gärna satsade på innovation och nya industrier. Grundförutsättningarna kunde inte varit bättre. Här fanns anläggningar redan på plats, och ett nyinstallerat vattenkraftverk som drevs av förbipasserande Rhen kunde förse urmakeriet med billig energi. IWC, the International Watch Company, såg dagens ljus senare samma år. Under IWC:s 150-åriga historia har klockmärket blivit synonymt med innovativa tillverkningsprocesser, exceptionellt hantverk och exklusiv design. Ett varumärke vida ansett som en av de mest respekterade på marknaden, med devisen ”form följer funktion” som ständig ledstjärna.

Årets nyhet: IWC Big Pilot’s Watch 43 med läderarmband.

Piloternas klockval

Att sikta högt har alltid varit en självklarhet för IWC, men frågan är om de någonsin nått högre än med sina ikoniska pilotklockor, introducerade 1936 av IWC:s dåvarande ägare Ernst Jakob Homberger. Med sina antimagnetiska egenskaper, tydliga läsbarhet och okrossbara glas blev modellen Special Pilot’s Watch snart standardutrustning bland aviatörer världen över. Klockan utvecklades i tätt samarbete med några av världens främsta piloter, ett samarbete som är högst aktuellt än idag. Pilotskråets feedback om hur pilotklockorna fungerar i sin naturliga miljö, cockpiten, fortsätter att hjälpa IWC:s ingenjörer att förbättra och finjustera sin design 85 år efter debuten.

IWC:s Special Pilot’s Watch från 1936 banade vägen för framtida pilotklockor.

En hyllning till originalet

Den efterföljande modellen Big Pilot’s Watch är en framgångssaga på egna meriter, utvecklad på 40-talet för att möta flygvapnets högt ställda krav. Med 55 mm i diameter och vikt på 183 gram är Big Pilot’s Watch calibre 52 T.S.C. IWC:s största klocka till dagens dato. Den minimalistiska tavlan, som lånat designinspiration från cockpitinstrumenten i stridsflygplanen, och den lökformad kronan som kunde hanteras utan att piloterna behövde ta av sig sina otympliga handskar, fortsätter att inspirera kommande generationers modeller. En av klockvärldens verkliga klassiker som i april i år fick sin senaste uppdatering, Big Pilot’s Watch 43 ­– en modern sportklocka i tiden såväl som en värdig hyllning till originalet, med överdimensionerad krona, nitprytt armband och en något mindre boett på 43 mm i rostfritt stål.

IWC Big Pilot’s Watch 43 med stålarmband och blå urtavla.

– The Big Pilot Watch förkroppsligar verkligen IWC arv och expertis när det kommer till robusta och pålitliga klockor, skräddarsydda för att möta elitflygares behov. Ett bevis på hur funktionell design kan förvandlas till en kulturell ikon. Idag är Big Pilot’s Watch inte bara en av de mest erkända klockmodellerna i historien utan ett uttryck för en viss karaktär och tankesätt, säger Christoph Grainger-Herr, vd på IWC Schaffhausen.

Om Big Pilot’s Watch 43

Case: Rostfritt stål.
Storlek: 43 mm.
Urtavla: Blå och svart.
Urverk: 82100 Calibre med 60 timmars gångreserv.
Baksida: Genomskinligt safirglas.
Vattentäthet: 10 bar.
Band: Blått eller brunt kalvskinn eller rostfritt stålarmband.
Pris: 98 000 kr (kalvskinn) 109 000 kr (stålarmband)

82100 Calibre med 60 timmars gångreserv.

Läs mer om Big Pilot’s Watch 43 här.

Dela på Facebook
Tweeta