Så blev CDLP störst på herrunderkläder – modebranschens fula ankunge

I dag finns det få som inte hört eller sett bokstäverna CDLP. Bakom dessa står svenskarna Andreas Palm och Christian Larson, som efter att ha tröttnat på det obefintliga utbudet av högkvalitativa herrunderkläder, som dessutom värnade om stilren design, själva tog tag i saken.

Det var dags att få män att uppgradera sin underklädeslåda, att sluta skämmas för den som enligt Alex Schulman kan se ut som kvarglömt-lådan på förskolan, och man gav sig i kast med att tillverka det som snart skulle omskrivas som världens bästa underkläder för män. 

– Vi tyckte inte det var rimligt att män skulle behöva göra kompromisser. Kalsonger har alltid varit ett icke-beslut för män, som i regel kan vara stolta över sin klocka eller sina dojor. Men ingen man har någonsin sagt att han är på riktigt stolt över sina underkläder, menar Andreas, som förutom att ha grundat CDLP med Christian också är företagets VD.


De två vännerna sonderade terrängen, och ställde sig själva frågan varför inte designers de själva gillade, som Rick Owens eller Maison Margiela, gjorde underkläder. Det visade sig att underkläder är ”modebranschens fula ankunge”, ett bortglömd segment ingen riktigt tagit tag i. 

– Kolla på Jeffrey i New York, som är en av världens bästa butiker för manligt mode. Han har allt för män, från slipsnålar till strumpor — men inte kalsonger. Det som händer när det inte finns någon innovation är att allt blir generiskt och domineras av stora varumärken, säger Andreas.

De besökte ”underwear city” två timmar norr om Shenzhen i Kina — som varje vecka pumpar ut kalsonger i miljontal åt märken som Replay och Dolce Gabbana — och blev utskrattade efter att ha presenterat sin idé om världens bästa kalsonger. Man kom till insikten att det finns en tydlig problematik på underklädesmarknaden, och tog ett medvetet beslut: skulle det göras behövde det göras på rätt sätt. Man skulle bli helt hållbara, och tyget som passade bäst stavades lyocell.

– Trots att det skett jättemycket innovation inom textil de senaste åren är det få som vill ta i lyocellprocessen. Det är dyrare och svårare, och kunden har inte efterfrågat det i samma utsträckning rent historiskt. Men det här är fem år sedan, så i dag ser det helt annorlunda ut, berättar Andreas.

LÄS MER OCH HANDLA DIREKT ONLINE

Efter Shenzhen kom Andreas och Christian 2015 i kontakt med en fabrik i Portugal som delade visionen om en ny era för manliga underkläder.

– Lyocell, som är en pappersmassa, andas, håller färg, och är väldigt skonsamt för miljön eftersom 99% av vattnet i produktionen återanvänds. Tyget är ganska svårt att tillverka så det begränsar utbudet av producenter. Det måste spinnas och färgas på rätt sätt, och det kan lätt bli fel, säger Andreas.

SE HELA CDLPs SORTIMENT HÄR

Efter ett par år av design och tester lanserades två kalsongmodeller från CDLP, och framgången var mer eller mindre omedelbar. Kort efter lanseringen skrev Esquire UK:s redaktör tillika Mr. Porters Head of Brand Jeremy Langmead texten ”The Boxer Rebellion”. Andreas och Christian blev minst sagt tagna på sängen.

– Han menade att det blivit dags för en nya era inom underkläder, och de som leder den här eran är ett litet underklädesmärket från Sverige. Vi tänkte ”vad fan är det här?”, skrattar Andreas.

Jeremy Langmead började ta in kalsongerna till Mr. Porter, och snart hoppade Barney’s i New York, Brown’s, Selfridges och NK också på CDLP-tåget.

– När vi var på Selfridges i London, vilket anses som ett mecka för underkläder eftersom de har en våning stor som en fotbollsplan för herrunderkläder, insåg vi att vi inte kände något för männen som porträtteras i reklam för herrunderkläder. På Selfridges reklambilder var varenda modell en superflexad fotbollspelare med rutor på magen. Vi har själva ingen koppling till fotboll, och vill du ha rutor på magen är det fine, men det är ju inte rutorna som definierar dig som person. Vem bryr sig om det, när man kan vara en ball person som gör sin grej, som Johan Renck eller Michael Fassbender?, säger Andreas.

Han understryker att CDLP vill skynda långsamt. Man håller tillbaka trots att man som företag vuxit snabbt, eftersom det handlar om att växa på rätt sätt. I sommarens kampanj för CDLP:s badbyxor i återvunnen havsplast åkte Andreas och Christian tillammans med två vänner ner till Como i Italien. Man bodde gratis på hotellet eftersom man kände ägarna, och medan Christian fotade höll Andreas objektiven. På flera sätt är CDLP fortfarande som en start-up, eftersom man hittar lösningar som är billiga men trots det har ett stort genomslag.

– Många svenska varumärken som växer snabbt är på grund av att de kopplar på agenter och distributörer, men vi gör inte det. Att välja bort de elementen har gjort att vi behållit kontrollen, eftersom vi vill finnas kvar om 100 år. Vi är inte en trend.

KÖP KALSONGER FRÅN CDLP HÄR

Dela på Facebook
Tweeta