En svensk ikon är tillbaka – och alla älskar den

Nu återföds världens kanske bästa vinterjacka. Tensons legendariska Himalaya firar 70 år.

Den blev en av 1970-talets populäraste vinterjackor, Himalaya från svenska Tenson. Från början utvecklad för de mest extrema förhållanden men köptes av alla – från bergsbestigare till seglare, skidåkare och dörrvakter. Nu firar Tenson 70 år och Himalaya relanseras – precis som den såg ut när den kom 1972.

Telefonen ringde på Fredrik Abrahamssons kontor. Han är ny marknadschef på det anrika svenska företaget Tenson, som sedan början av 50-talet specialiserat sig på outdoor- och sportmode av högsta kvalitet. En man i 80-årsåldern undrar artigt om Tenson fortfarande tillverkar den jacka han haft sedan 1978. Jackan är en Tenson Himalaya och sjunger på sista versen.

˝Det är inte så att ni fortfarande har den i svart?˝, frågar mannen.

Tenson grundades 1951 när Varbergsbon och entreprenören Paul Rydholm tillsammans med sin syster och två sömmerskor ville börja tillverka kläder för professionella sport- och fritidsutövare. Den första produkten blev en cykelkeps som döptes till ˝Kent˝. Och även om Tenson de kommande 70 åren når breda framgångar, så är det för den legendariska Himalaya-jackan den åttioåriga mannen väljer att återvända för.

1977 levererade Paul Rydholm och Tenson kläderna till the Swedish Challenger, den första svenska båt som ställt upp i Americas Cup. Himalayabyxa och jacka i specialversion.

I början av 70-talet inträffar två milstolpar i Tensons historia: Himalaya-jackan introduceras och tillsammans med den också certifieringen Experttestad, som från och med då återfinns på de flesta av företagets produkter. Certifieringen innebär att varje plagg och produkt testats av experter — Himalaya-jackan produceras och tas med på flera polarexpeditioner ledda av bergsbestigaren och alpinisten Torsten Kjéssel.

Genom att utrusta expeditionerna med Himalaya-jackor kan Tenson åtgärda minsta lilla fel eller brist som upptäcks och göra jackan ännu mer perfekt. 

”Paul Rydholm ville, oavsett vilken idrott det rörde sig om, skapa de bästa produkterna. Kläderna skulle alltid först testas av de som faktiskt skulle använda dem. Han var en pionjär när det kom till kläder inom många olika idrotter”, säger Fredrik Abrahamsson. 

Himalaya-jackan användes på flera polarexpeditioner ledda av bergsbestigaren och alpinisten Torsten Kjéssel.

Expeditionsjackan blir en omedelbar succé. Med den senaste tekniken och det slitstarka och pålitliga polyamid-tyget blir den känd som den svenska vildmarksjackan. 1975, tre år efter Himalaya-jackans födelse, utrustar sig en brittisk Mount Everest-expedition med det svenska företagets jacka. Jackans rykte började sprida sig på bred front.

Några av världens mest erfarna bergsklättrare deltar i expeditionen, samtliga med Tensons Himalaya. Målet är att bestiga bergets sydvästra sida. Ingen annan hade tidigare tagit den vägen. Expeditionen är framgångsrik, och Himalaya-jackans rykte som ett utmärkt plagg för extrema förhållanden växer ytterligare. 

2021 firar Tenson 70 år som företag och firar med en relansering av Himalaya-jackan, nästan identisk med som versionen från 1972. 

”Jackan ingår i vår 70 Year Anniversary Collection. Vi har gått tillbaka till 1972, tagit det bästa av Himalaya och gjort en försiktigt reviderad version. Man kan säga att jackan är en hybrid av allt vi älskar med Himalaya, vissa delar som vi känner inte skulle funka i dag har vi tagit bort, men det är fortfarande samma knappar, snitt, och typ av material. Vi ville tillbaka till den ursprungliga estetiken och nostalgin”, berättar Fredrik.

Tensons 70-årsjubileum 2021 firas med en relansering av Himalaya-jackan.

Du hittar jackan här!

Fem fakta om Tenson

1.  Grundas 1951 av entreprenören Paul Rydholm i Varberg. Första produkten blir cykelkepsen ”Kent”.  

2. Tenson får under sextiotalet stor uppmärksamhet för sina nytänkande kollektioner med badmode, starkt inspirerade av flower power-rörelsen. Efter en inspirationsresa till ett hippiekollektiv på Ibiza, designar Paul en kollektion med färgstarka badkläder, och en amerikansk inköpare säger att han en dag hoppas kunna ”spendera en sommar i Sverige på samma sätt som bilderna i er katalog visar”.  

3. I början av sjuttiotalet vill Paul Rydholm även ta sig in på marknaden under vinterhalvåret, och börjar tillverka längskidkläder. 1972 släpps den i dag ikoniska Himalaya-jackan, särskilt utformad för bergsbestigning men också uppskattad av seglare som upplever jackan som det perfekta skyddet mot havets element.  

4. I dag är man ett av marknadens mest respekterade varumärken med överlägsen erfarenhet, kvalitet och passion i ryggen. 2021 fyller Tenson 70 år och firar det med sin 70 Year Anniversay Collection.  

5. Tenson mottog 2020 ISPO Golden Winner Award i kategorin Snowsports – Jackets, för sin innovativa skid- och brädjacka Aerismo JackoRak™ MPC Extreme.

Dela på Facebook
Tweeta