Höj nivån på vägarna – laddar medan du kör

Ska man välja en praktisk eller miljövänlig bil? Laddhybriden låter dig både äta kakan och ha den kvar. Toyota laddhybrid, Prius Plug-In, Hybrid kan köra över fem mil på ren eldrift – och bensinmotorn tar dig 130 mil innan det är dags att tanka.

Från grön hjälte till miljöbov. Med sin låga förbrukning höll dieselbilarna länge ställningen som det klimatsmarta alternativet – men den eran tog slut i och med dieselskandalen, där en rad tillverkare fuskade med bilarnas utsläppssiffror. Det har också visat sig att bränslet ger ifrån sig höga halter av skadliga partiklar. Nu vill en rad storstäder bannlysa dieselbilarna, bland annat har Paris, Madrid, Aten och Mexico City beslutat sig för att införa ett totalförbud till 2025.

För en besviken miljökrigare ligger de rena elbilarna nära till hands. Visst fungerar de bra för resan till jobbet, eller svärmor i landskapet bredvid – men vi bor i ett avlångt land och få av oss vill tillbringa bilsemestern med att äta korv efter korv bredvid motorvägen medan vi väntar på att batterier laddas. Den smarta lösningen är en laddhybrid, där elmotorn backas upp av en snål bensinmotor.

LÄS MER: Enkla sanningar om laddhybrid

 

 

Höj nivån på vägarna - laddar medan du kör
Foto: Toyota

Toyota Prius Plug-In laddhybrid kan köra över fem mil på ren eldrift. Det innebär att många pendlare kan klara jobbresan fram och tillbaka helt utan utsläpp. Flera studier visar att 80 procent av vardagsbehovet täcks av den räckvidd som laddhybriden har. Räkna med få besök på bensinmacken.

Till vardags räcker det ofta med att laddabilen hemma. Samtidigt betyder bensinmotorn att du kan göra långresor helt bekymmerfritt – och det är få bilar som erbjuder en lägre förbrukning. Vid blandad körning drar Toyota Prius Plug-In från 0,1 liter per mil. Totalt sett har modellen en räckvidd på 130 mil. Det täcker nästan sträckan Stockholm-Köpenhamn tur-och-retur innan det är dags att tanka.

Bakom bensinmotorns låga förbrukning ligger samma teknik som i Toyotas klassiska elhybrid. Så fort du släpper på gasen, bromsar in, eller bilen rullar så tas energin till vara och förs tillbaka in i hybridbatteriet. Det som förbrukar mest energi/bränsle är start från stillastående. I Toyotas elhybrider och laddhybrider rullas bilen igång av elmotorn. Genom sitt vridmomentkan den använda mindre energi än en förbränningsmotor. Elmotorn ger också extra vridmoment när föraren behöver det, exempelvis i uppförsbackar.

Laddhybriden låter dig både ha kakan och äta den. Kör den som en ren elbil – eller sträckkör långt med en extremt låg bensinnota. Och om du vill göra bilen ännu grönare så kan du välja till ett solpaneltak.

Läs mer: Här är Toyotas modeller med laddhybrid 

 

Dela på Facebook
Tweeta