Zalando 10 år – Från koja till slott

Vägen från en lägenhet i Berlin och vidare ut i Europa har gått som tåget. Och ibland snabbare än så. Nu fyller e-handelsjätten Zalando tio år och firar tillsammans med gamla och nya bekantskaper.

Under tio år har Zalando inte bara lockat till sig kunder från hela Europa. Man har också gått i bräschen för allt vad e-handel innebär och lyckats växa till ett börsnoterat bolag med fokus på användaren.
Låt oss sammanfatta tio år av framgång. 

Besök Zalando här

 

2008-2009: Start up

Grundarna Robert Gentz och David Schneider startar Zalando i en lägenhet i Berlin. I början var planen att sälja skor online och därigenom göra produkten tillgänglig för alla, men snabbt breddas utbudet mot kläder.
Trots att Zalando alltid varit en digital plattform, går man ur sin bekvämlighetszon och satsar allt för att nå en bredare publik via TV-kampanjen ”Scream of Joy!”. Kampanjen går hem hos de tyska tittarna, men i Nederländerna får den motta pris för ”mest irriterande TV-reklam”.

Herrmodet som tar plats hos Zalando skriker inte lika högt av glädje, utan är minimalistisk med raka och rena linjer och en stram siluett. 

Zalando 10 år – Från koja till slott
Foto: Berrie Hullegie

2010-2012: Från Berlin till Europa

Zalando fortsätter sin expansion, inte bara av sin egen verksamhet, utan också genom att bygga e-handel som bransch. Med expansionen till fler länder ökar också Zalandos styrka i att kunna lokalanpassa både sin produkt och sitt utbud efter nya kunder.

Tidigt 10-tal innebar för herrmodets del dandy, finskräddat och moderna färger med en samtida twist, något som också syntes hos Zalando.
Accessoarer som hattar, solglasögon och stora fickor lyfts fram. Gammalt blir till nytt. 

Zalando 10 år – Från koja till slott
Foto: Berrie Hullegie

2013-2014: Steget in i finrummet

Som den digitala start-upen Zalando är ligger teknik ständigt i fokus och 2013 lanserar man sin första app, som efter tre månader har över har över en miljon nedladdningar.
Man blir i samma veva börsnoterad och har vuxit till 7 600 anställda från hela världen.

Stilmässigt är grungen tillbaka i en uppgraderad version för 2013. Urtvättade jeans med skinny fit tar plats bland rutiga skjortor och t-shirts med tryck. 

 Besök Zalando här

 

 

 

Zalando 10 år – Från koja till slott
Foto: Berrie Hullegie

 

”Våra kunders, så väl som våra samarbetspartners, behov har alltid varit i centrum av allt vi gör. Därför vill vi, i samband med vårt 10-årsjubileum, ge ett speciellt tack tillbaka genom en helt fantastiskt samarbetskampanj”

– David Schneider, grundare, Zalando

 

 

2015-2017: Tid för samarbete

Under 2014-2015 skiftar Zalando från att bara vara en återförsäljare online till att själv börja producera kollektioner, och detta tillsammans med en rad partners.
Åren präglas av nära designsamarbeten så som Topshop X Cara Delevingne (2015), Tommy Hilfiger X Gigi Hadid (2016) och en mycket uppmärksammad hållbarhetskollektion med Viktor&Rolf (2017). 

Zalando 10 år – Från koja till slott
Foto: Berrie Hullegie

2018: Tio år av framgång

I år fyller Zalando tio år och för att fira har man bjudit in över 100 partners för att tillsammans ta fram det absoluta bästa inom mode. På deltagarlistan hittar vi bland annat Mango och Puma, men även Calvin Klein ställer upp med en helt ny jeanskollektion, som frontas av Kaia och Presley Gerber.
Kollektionen lanseras 9 september.

Zalando 10 år – Från koja till slott
Foto: Dan Jackson

Besök Zalando här

Dela på Facebook
Tweeta