Porsche Taycan Turbo – allt du behöver veta om nya superbilen

Porsches lyxiga Tesla-utmanare är här. King ger dig allt du behöver veta om Porsches nya Taycan Turbo S och Taycan Turbo.

Pär Brandt  |  Publicerad 2019-09-06 12:07  |  Lästid: 3 minuter

Artikeln publicerades först på Auto Motor & Sport.

2019 är året då det blivit dags för Porsche att ta ett rejält kliv in på elbilsmarknaden med förhoppningen att lyckas stjäla några Tesla Model S-köpare. Nu när Porsche påbörjar försäljningen för sina nya Tesla-utmanare i höst inleds det med två modeller: Taycan Turbo S och Taycan Turbo. Skillnaden på dessa två är att Turbo S har högre toppeffekt, keramiska bromsskivor som standard och 21-tumsfälgar (20 tum på Taycan Turbo).

Båda modellerna av Porsche Taycan har toppeffekten 460 kW (625 hk), men Turbo S kan tillfälligt ge “overboost” och ger då 560 kW (761 hk). Taycan Turbo ger med overboost 500 kW (680 hk). Maximala vridmomentet från de två elmotorerna (en fram och en bak) anges till 1.050 respektive 850 Nm.

Trots hög vikt blir prestandan på bilarna blixtrande snabba. Porsche Taycan Turbo S gör 0–100 km/h på 2,8 sekunder och 0–200 avverkas på 9,8 sekunder. Motsvarande tider för Taycan Turbo är 3,2 och 10,6 sekunder. Toppfarten för båda modellerna är 260 km/h. Inte illa pinkat för en fyrdörrars familjebil.

Ett av skälen till de imponerande prestandauppgifterna är att Porsche Taycan är väldigt hal i luften. Cd-värdet anges till 0,22, den bästa siffran av alla nuvarande Porschemodeller. Frontarean är 2,33 kvadratmeter.

Enligt Porsches uppskattning kommer cirka 90 procent av inbromsningarna ske via elmotorerna, som då fungerar som generatorer. Kapaciteten för bromskraftsregenereringen är 265 kW, en mycket hög siffra i sammanhanget. Det sparar energi och sliter även betydligt mindre på bromsarna

Porsche Taycan Turbo och Turbo S mäter 4,963 millimeter i längd och är alltså mindre än Panamera. Bredden är 1,966 millimeter och höjden 1,378 millimeter. Axelavståndet är 2 900 millimeter. Det finns två bagageutrymmen, det främre rymmer 81 liter och det bakre 366 liter.

Förarplats och instrumentering i Taycan innebär ett rejält kliv för Porsche. Jämfört med Panamera är det väsentligt färre knappar och vred, det mesta styrs via pekskärmarna eller röstkontroll.

Framför föraren sitter en välvd skärm helt utan fysiska instrument. Den kompletteras med en pekskärm till vänster, ytterligare en nedtill vid konsollen (med haptisk feedback) och en fjärde som styrs av passageraren fram (tillval). Inredningen är gjord helt utan läder.

Porsche Taycan Turbo och Taycan Turbo S är först ut på marknaden – men det är väl ingen vild gissning att det kommer fler varianter av Taycan. Under slutet av nästa år, 2020, kommer bland annat en “skogsmulle-version” i form av Porsche Taycan Cross Turismo.

Intresset för Porsche Taycan har varit större än förväntat och 30 000 personer har lagt handpenning på sin bil. Ursprungligen siktade Porsche på en årlig produktion på 20 000 Taycan per år, men nu undersöker man möjligheten att skala upp tillverkningen för att möta efterfrågan.

Svenska priset ligget på 2 080 000 kronor för Taycan Turbo S och 1 700 000 kronor för Taycan Turbo. Beställningarna inleds direkt.

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2019-09-06 12:13