Provkörning: King testar Maseratis uppdaterade Quattroporte

King tar flyget till de italienska alperna för att provköra Maseratis uppdaterade vrålåk Quattroporte.

Julia Brzezinska  |  Publicerad 2018-06-16 17:03  |  Lästid: 3 minuter

Vi är i italienska alpbyn Courmayeur för att provköra Quattroporte, Maseratis nya lyxkryssare. Om Silvio Berlusconi sitter i baksätet på en bil är det sannolikt i en Quattroporte. Här finns gott om plats och prestanda. Även om QP lämpar sig väl som chaufförsbil har Maserati alltid belönat dem som sitter bakom ratten. Märket har aldrig producerats i några större volymer, vilket gör det till ett exotiskt märke även i Italien. 

I Sverige registrerades totalt 70 bilar förra året och den totala årsproduktionen uppgick till 50 000 bilar, där suven Levante stod för majoriteten. 

En av förklaringarna till detta hittar man i priset, som är ett steg upp mot de tyska konkurrenterna. Quattroporte V6 diesel med 275 hästkrafter kostar från 1,1 miljoner kronor beroende på motor och utrustning, det är drygt 200 000 kronor mer än för motsvarande BMW 7-serie, Audi A8 eller Mercedes S-klass. Välj mellan utrustningsnivåerna Gran Sport eller Gran Lusso, där den första är en överdos av kolfiber och rött läder, medan den senare innefattar stolar med kabelstickad sidentråd i ryggdynan, signerat modeskaparen Ermenegildo Zegna.


Provkörning: King testar Maseratis uppdaterade Quattroporte

Värt att veta

Modell: Maserati Quattroporte.

Längd/bredd/höjd: 5 262/2 128 /1 481 mm.

Tjänstevikt: 1 925 kg.

Motor: V6, turbo, diesel, 275 hk vid 4 000 varv/min, 600 Nm vid 2 000–2 600 varv/min.


Växellåda: 8-stegad automat. Bakhjulsdrift.

Prestanda: 0–100 km på 6,4 sek.

Förbrukning: 6,2 liter/100 km vid blandad körning. 

Pris: 1 112 000 kronor.


Även om Maserati lever ett liv i skymundan lär man inte missa när de passerar på gatan. För en Maserati som inte hörs är ingen Maserati, och med bensinmotorer från Ferrari kan man lita på att det låter bra. Bensin V8 låter hest, som bilvärldens Leonard Cohen, och diesel-V6 vänder uppochned på alla fördomar som finns om dieselknatter. Motorn låter som om Eros Ramazotti skulle hålla konsert i en cylinder. 

Den stora nyheten är att styrningen har ersatts med elservo, ett steg i att modernisera och anpassa bilen till den senaste självkörande tekniken. Adaptiv farthållare kombinerad med filassistans, skyltigenkänning och döda vinkeln-varning gör att bilen kan köra "själv" kortare sträckor. Dock är detta ett så kallat hands on-system. Man måste ha händerna på ratten, något som än så länge gäller alla bilar på marknaden, även om Tesla tänjer rejält på gränserna. Systemet fungerar, men här ligger man steget efter jämfört med tyska biltillverkare eller Volvo. Men detta är å andra sidan inte skälet till varför man faller för en Maserati. 

Provkörning: King testar Maseratis uppdaterade Quattroporte

Vår bil glider upp på torget. Här bär kvinnorna päls och männen blanka dunjackor från Moncler. Vi startar motorn med ett gurgel och letar oss ut ur byn. Kullerstenarnas ojämnheter slätas ut av den fluffiga fjädringen. Det krävs lite lirkande för att ta sig ut genom gränderna, men tack vare den lätta styrningen krävs liten ansträngning. Motorljudet studsar mellan väggarna.


Första intrycket är amerikansk jänkebil, men när vi betar oss igenom hårnålarna i bergen styr den villigt in. Detta är en driver's car! Att köra Maserati är inte alls som att köra tyskt eller asiatiskt, det är mer sinnligt och mindre effektivt.

Även utseendet är mer vågat. Den avsmalnade grillen med ribbor för tankarna till en hajnos. I mitten tronar den stora kromade treudden, där en udd representerar sport, en lyx och en klassisk elegans. Trots att man tagit ett steg i att modernisera Italiens främsta lyxkryssare kan vi konstatera att man står trogen sina ideal: att köra Maserati är till 100 procent en italiensk upplevelse, precis som det ska vara.

 

Tre andra lyxsedaner att kolla in:

Mercedes S-klass.

Provkörning: King testar Maseratis uppdaterade Quattroporte

Klassisk limousinvagn med luftfjädring och stolmassage. Fin även i en förlängd version. Kostar från 890 000 kronor.


 

BMW 7-serie.

Provkörning: King testar Maseratis uppdaterade Quattroporte

Bakhjulsdrivet och körglatt. Finns även med förlängd kaross för ökad komfort. Från 929 500 kronor.

 


Audi A8.

Provkörning: King testar Maseratis uppdaterade Quattroporte

Teknikstinn så det förslår! Erbjuds med fyrhjulsdrift och även i en lång version. Från 943 000 kronor. 

Dela på Facebook
Tweeta