Så blev Etons vita skjorta en svensk modeklassiker

King lyfter på hatten för en mångsidig skjorta.

Joel Ågren  |  Publicerad 2022-01-14 14:56  |  Lästid: 2 minuter

Den vita skjortan. Basplaggens urmoder.

Ett mångsidigt herrmodemåste för (nästan) alla tillfällen. Inför den stundande festsäsongen väljer puristerna med fördel en mer formell skjorta i twill med klassisk cutaway-krage och enkel manschett. Ett stilrent och tidlöst skjortval, genuint svårt att misslyckas med.

Anrika svenska skjortspecialisten Eton, grundad i Gånghester utanför Borås under namnet Syfabriken Special, har sytt skjortor sedan 1928 och är i dag ett multinationellt modeimperium med stammiskunder på mer än 50 marknader.

Mycket av framgångarna kan de tacka Signatur Twill-skjortan för. En strykfri stapelvara med tydlig diagonal textur och föredömlig lyster som vävts av dubbeltvinnat garn av extra långfibrig bomull. Skjortmodellen har förfinats i decennier, och populariteten visar inte några tecken på att avta.

Pris: 1 399 kr. 

Och det är inte svårt att förstå varför. Den mångsidiga cutaway-kragen ger ansiktet en fördelaktig inramning och den optiskt vita färgen håller stilen tvätt efter tvätt. Skjortan, som kommer i fyra passformer, kan dessutom varieras i oändlighet beroende på humör och tillställning. Bär den med eller utan slips, uppknäppt eller delvis oinstoppad. Endast klädkoderna sätter gränserna.

Visste du att: Eton har tagit sitt namn efter den brittiska staden Eton, dit grundarparet Annie och Davids två söner Rune och Arne begav sig på inspirationsresa i slutet av 40-talet. Brödraparet blev så inspirerade av universitetsstadens välklädda studenter att de döpte en ny skjortmodell – ”The Eton Shirt” – efter staden. Eton-skjortan blir en omedelbar succé och kom snart att bli så
pass förknippad med varumärket att bröderna valde att ta namnet till firmans eget. 

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2022-02-02 16:47