Så fixar du ett skivkontrakt

Drömmer du – trots skivbranschens härdsmälta – om en artistkarriär? David Mortimer-Hawkins, A&R på Sony Music, vet hur du blir nästa idol.

Mattias Falk  |  Publicerad 2009-11-16 11:00  |  Lästid: 2 minuter

Bild 429826 

Demotejpen – snart lika utdöd som mammuten
Bild 429827

1. Glöm demohögen

Tiden då man kunde skicka in en demo till ett skivbolag och ›bli upptäckt‹ är sedan länge förbi. Målet är att få skivbolaget att komma till dig – inte tvärtom. Sätt upp en bra Myspace-sida. Spela ute. Se till att människor som gillar din musik kommer till dina spelningar och hjälper dig att sprida ordet.


2. Lyssna på kritik

Frågar du mamma så kommer även din sämsta demoinspelning att vara ›det bästa som hänt sedan Elvis‹. Men det hjälper ju inte dig – ett dugg. Spela upp din musik för någon du litar på, och be om ärlig feedback. Lägg upp låtarna på Myspace och läs kommentarerna. Målet är att vässa låtskrivandet, inte att få ryggdunkar.

3. Jobba på låtmaterialet

99 procent av alla artister faller på att låtmaterialet inte är tillräckligt starkt. Hur du vet när du fått till bra låtar? Se punkt 2.

4. Skaffa en egen identitet

Ett av de vanligaste felen är att artisten bär sina influenser på rockärmen. Vill jag ha något som låter precis som Mötley Crue, då vet jag var jag hittar Shout at the Devil. De bästa artisterna känner man igen redan under introt – om du har en stark identitet så är genren mindre viktig.

5. Bli rekommenderad

Att du själv tycker att det du gör är det bästa som hänt sedan rostat bröd uppfanns är självklart, men att någon annan tycker samma sak ger mycket mer tyngd hos ett potentiellt förlag. Känner du någon musiker? Se till att han eller hon hör dina låtar. Har du fått en bra recension från en spelning? Samla allt bra som skrivs om dig.


6. Välj kvalitet framför kvantitet

När du väl har möte med ett skivbolag, ett förlag, en manager eller en bokare: Var effektiv. Det faktum att du skrivit 350 låtar i 35 olika genrer innebär inte att man vill höra alla varianter på ett möte. 20 fantastiska låtsekunder kommer garanterat att ta dig längre än 45 minuter av hyfsad musik.

7. Behöver du ett skivbolag?

I dag är det långt ifrån självklart att man behöver ett skivbolag. Gör du experimentell electronica baserad på motorljud från Sydney? Då kanske Myspace/Facebook/word-of-mouth är rätt väg att gå? Möjligheterna är mycket större i dag – fundera ut vad som passar dig bäst.

Dela på Facebook
Tweeta