Saint Laurent utan Yves

En av världens mest välkända logotyper byts ut. Yves Saint Laurent heter numera Saint Laurent Paris.

Jimmy Guo  |  Publicerad 2012-07-26 11:42  |  Lästid: 2 minuter
Saint Laurent utan Yves

När Hedi Slimane, en av 00-talets mest inflytelserika herrdesigners, bryskt sade upp sig som kreativ chef för Dior Homme 2007 lämnades fashionistos undrandes vad hans nästa projekt skulle bli. Entusiasmen var därför stor när han tidigare i år tillkännagavs som kreativ chef för YSL. Som första drag bestämde han sig för att rebranda ett av världens mest kända varumärken. Logotypen skulle ändras, Yves Saint Laurent skulle bli Saint Laurent Paris och företaget skulle återgå till den logga som användes för konfektionslinjen under 60-talet. En idé som hyllades av stora profiler som Karl Lagerfeld och Pierre Bergé men som fick många fans att rasa. 

Det är därmed med stor kontrovers som YSL:s Facebook-sida publicerar bilder på den nya brandingen. Kommentarerna är nästan uteslutande negativa. Vissa verkar rädda för att accessoarer som brandats med Y:et ska förlora sin prestige. Märkets stora kassakor – accessoarer, kosmetik och parfymer – kommer dock att behålla den gamla loggan. 

Vad förändringen kommer att resultera i rent försäljningsmässigt är ännu oklart, då varken kläder eller accessoarer under Slimanes direktiv har visats. Vad som är tydligt är beslutets publicitetsgenererande effekt – hatten av för det.


 

Saint Laurent utan Yves
Originalet från 60-talet som den nya loggan är baserad på.
Dela på Facebook
Tweeta