Schnayderman’s lanserar initiativ för att återvinna allt (allt!) från skjortmärkets arkiv

Svenskt skjortmärke tänker nytt (och gammalt).

Tom Cehlin  |  Publicerad 2021-11-04 16:43  |  Lästid: 2 minuter

King skrev nyligen om svenska Schnayderman’s höstkollektion, den första som företaget visade på en modevecka. Företaget drog igång sin verksamhet som skjortexperter för snart tio år sedan men nu gör allt från stilrena rockar till lediga kostymer. Nu startar man också en ny kollektion som ska fånga upp de resttyger och osålda plagg som blir över vid tillverkningen av sina ordinarie kollektioner.

Kollektionen kallas GIT-OYG, hämtat från en fras på jiddisch som betyder ”det goda ögat”, och är tänkt som ett initiativ för att minska på företagets ekologiska fotavtryck. Tanken är att varje plagg som företaget har tagit fram som inte har hittat ett hem efter tre säsonger kommer att användas i GIT-OYG-projektet. Plaggen och tygerna tas fram i Schnayderman’s studio i Stockholm.

– Med GIT-OYG vill vi omdefiniera vad det innebär att ha en ”helt ny outfit” genom att ”upcycla” tidigare tillverkade plagg och resttyger. Men den mest intressanta delen av konceptet är dock hur skalbart det är. Kasserade textilier såväl som gamla plagg kommer att gå igenom vår nya process och således ha nästan noll inverkan på miljön. Allt som krävs är kreativa lösningar och ett öga för kundernas behov, säger Hampus Bernhoff som är creative director på Schnayderman’s.

Det första släppet görs tillsammans med Aplace. Kollektionen säljs på aplace.com och på företagets tre butiker i Stockholm, Göteborg och Malmö.

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2021-11-04 16:43