Skämtkontot Discover Sweden fick 6 700 följare på sex dagar

Fel bilder till fel platser blev en viral succé.

Magnus Kvandal  |  Publicerad 2018-02-16 10:50  |  Lästid: 2 minuter

Twitterkontot @discoversweden har bara funnits i en knapp vecka, men har redan nästan 6 700 följare. Vid en första anblick liknar innehållet det som finns på de konton som drivs av den officiella turistorganisationen Visit Sweden – till och med den målade svenska flaggan i profilbilden är stulen från dem. Men medan Visit Sweden lägger upp vackra bilder från svenska resmål postar Discover Sweden bilder från helt andra platser. Med helt felaktiga bildtexter. 

En bild på ett överfullt Mekka får rubriken ”Dansbandsveckan (”The dance week”), Malung, Värmland”. En bild på månlandaren Apollo 13 beskrivs som ”Svampen Water Tower” och i stället för att till texten ”Royal Palace, Stockholm” lägga upp en bild på det faktiska kungliga slottet finns där en bild på Hogwarts från filmerna om Harry Potter.

Personerna bakom skämtkontot, ett ungt par från Stockholm, vill inte berätta vilka de är. Det förstör det roliga, tycker de.
– Alla som outar vilka de är på Twitter blir tråkiga. Det blir så mycket personfokus, säger en av personerna bakom till King.

Kontot fick liv en tidig lördagsmorgon för en knapp vecka sedan.
– Vi började tramsa och kom på dåliga skämt som vi lade ut. Sedan glömde vi bort det, men när vi tittade på kvällen såg vi att vi hade fått jättemånga följare.


Kontot fortsatte växa snabbt. Många uppskattade skämten, medan andra hade svårare att förstå ironin. 
– Många blir sura och skriver att det är ett fejkkonto. Folk som inte förstår ironi står för en stor del av spridningen.

Kontot blev också snabbt anklagat för att vara politiskt laddat. Många har bland annat dragit slutsatsen att kontot är en reaktion på Moderaternas senaste kampanjfilm om bilbränder i Göteborg, där bilder på en brinnande bil i Kanada används. Men något politiskt budskap finns inte, menar upphovsmakarna.


– Det startade helt på skämt. Twitter är ett forum för trams snarare än debatt. Diskussionerna leder ingenstans ändå, säger en av personerna bakom.
– Det var bara tur att Moderaternas kampanjfilm hände samtidigt. Men vi har haft mycket roligt åt det.

I stället för att driva politik har nu Discover Sweden lagt fokus på att retas med branschorganisationen Visita. Det gör de bland annat genom att skriva att det är Visita som ligger bakom kontot.
– Vi vill se hur långt vi kan gå innan de blir sura.

Visita har klargjort på Twitter att de inte har något med Discover Sweden att göra. Discover Sweden hävdar alltjämt motsatsen.

Dela på Facebook
Tweeta