”Starta bara bolag om du måste” – tech-vd:ns bästa karriärtips

Svenska uppstickaren Hedvig vill förändra försäkringsbranschen i grunden. King bad företagets vd Lucas Carlsén dela med sig av sina bästa karriärråd.

Joel Ågren  |  Publicerad 2021-12-07 13:25  |  Lästid: 3 minuter

Starta bara bolag om du måste

När jag var liten drömde jag om att skapa ett modehus. Ett jeansmärke som skulle vara känt för att alltid ha liveband i butikerna. Att starta ett försäkringsbolag var verkligen inget jag trodde att jag skulle behöva göra. Det är oerhört komplicerat och det finns en anledning till att de flesta framgångsrika försäkringsbolag har varit i gång sedan innan Edison uppfann glödlampan. Men efter att ha sett från insidan hur försäkringsbolag gör det medvetet svårt för människor som varit med om en olycka att få hjälp och pengar så kände jag att jag var tvungen. Jag lämnade konsultjobbet på McKinsey och teamade upp med mina medgrundare Fredrik och John. Det är det bästa jag gjort, men vi hade aldrig orkat hela vägen hit om det inte känts som ett problem som bara måste lösas.

Tiden utan pengar är guld värd

Nuförtiden känns det väldigt poppis bland folk med idéer att ta in mycket riskkapital direkt, redan innan man hunnit komma i gång. Jag tror att man då missar en otroligt lyxig och värdefull period. Livet utan pengar, och innan förväntningar, nyckeltal och tidspress kommer in. Jag kommer ihåg det som en väldigt kreativ och kompromisslös period då allt var möjligt och man kunde göra enorma förändringar med ett penseldrag. Det var då vi hade tid att verkligen landa djupt i vision och värderingar. Och det var då vi kom på att det enklaste att anmäla en skada i stundens hetta kanske är att bara få prata av sig i ett röstmeddelande. Än i dag är det en av våra mest uppskattade features. Jag funderar ibland på om vi borde stannat ännu längre i den fasen.

Försäkringsbolaget Hedvig lanserades i Sverige 2018 och finns i dag i hela Skandinavien. Ambitionen är att sätta en ny standard i försäkringsbranschen, med tydligt fokus på digital service och snabb handläggning. Affärsmodellen är skapad för att undvika intressekonflikter. 25 % av månadspremien går till Hedvig, resterande del går till en gemensam pool för skadeutbetalningar. Eventuellt överskott vid årets slut doneras till välgörenhet.

Trotsa data, följ din intuition

Att ta datadrivna beslut är religion inom tech. Vilka annonsbudskap konverterar bäst? Vilka köpkriterier är viktigast för kunderna? Ofta tycker jag att data indikerar att man borde göra lite mer som alla andra gör. Så fort man försöker hugga upp sin egen stig genom skogen så visar data att man egentligen borde åka tillbaka upp på motorvägen. Men motorvägen leder inte till någon spännande plats, och dessutom är det ju kö. Ofta är det bättre att strunta i data och våga följa sin intuition. 

Bygg trygga team

Både jag, John och Fredrik kom från bolag där kulturen var hård, där kollegor tävlade mot varandra och där alla visste att man åker ut fort om man inte håller måttet. I början körde vi lite den stilen på Hedvig, fast vi egentligen visste bättre. Sedan träffade vi Sanna. Hon blev anställd nummer tio och började som chief people officer. Sanna lärde oss att om man vill ha innovation i ett team så måste man först bygga psykologisk trygghet. Så att folk vågar dela med sig av sina dåliga idéer, utmana andras idéer och komma till jobbet precis som de är. Först då får man ut kreativiteten i ett team. Sedan dess har vi investerat i kulturen. Sannas ”gråtwork-shops” är ett populärt inslag , där jag delat mer saker med teamet än vad jag delat med många av mina närmaste vänner. 

Överinvestera i varumärket

Målet med bolaget har alltid varit att skapa en försäkring som är så empatisk och enkel att använda att människor slutar oroa sig för att saker ska hända. För vissa av våra kunder kan det ta lång tid innan de får uppleva hur de är att ha ett skadeärende hos Hedvig. Därför bestämde vi oss tidigt för att bygga ett globalt livsstilsvarumärke. Så att man kan få ta del av känslan redan innan man behöver nyttja sin försäkring. Varumärkesbygget är ett exempel på en stor satsning där data inte alltid sett bra ut, men där vi orkat hålla linjen, lyckats attrahera otrolig talang och fortsatt investera. En satsning som nu alla är eniga om var helt rätt. 

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2021-12-07 13:25