Studie: Resor och upplevelser gör oss till bättre människor

Vi känner mer tacksamhet för saker vi har gjort än för saker vi äger. Och det, i sin tur, gör oss mer generösa mot andra.

Magnus Kvandal  |  Publicerad 2018-06-16 14:38  |  Lästid: 1 minut

Det är slutsatsen i en studie vid univeristetet i Cornell, där forskare har tittat på 1 200 betyg och recensioner på nätet från folk som nyligen köpt saker. Hälften av dem hade köpt saker som ger upplevelser, som mat och hotellövernattningar, medan den andra hälften hade köpt fysiska saker som möbler eller kläder. 

Forskarna kom fram till att de som hade köpt upplevelser var mer benägna att spontant nämna att de kände sig tacksamma när de hade köpte upplevelser än när de köpte prylar.

Enligt forskarna är en anledning till den ökade tacksamheten att vi inte jämför våra upplevelser lika mycket med andra i vårt sociala nätverk som när vi köper fysiska saker. 

– Vår tidigare forskning har visar att konsumenter får mer långvarig lycka av upplevelser än från materiella saker, och de nya studierna visar att upplevelser genererar starkare känslor av tacksamhet, med alla fördelar det medför, säger Dr. Amit Kumar, en av forskarna bakom studien.

Forskarna undersökte också hur den ökade tacksamheten påverkar hur generösa vi blir. Med hjälp av en ekonomisk lek kom de fram till att de som hade tänkt på en meningsfull upplevelse de köpt var mer benägna att dela med sig.

Dela på Facebook
Tweeta