Svensk design intar New York

I kölvattnet av att J Lindeberg och WESC öppnat flaggskeppsbutiker i New York har svensk design på allvar börjat hitta till staden. Opening Ceremony och hus är två New York-butiker som förser stadens invånare med svenska kläder från såväl Acne och Fifth Avenue Shoe Repair som Fillipa K och Tjallamalla.

Redaktionen  |  Publicerad 2007-01-29 05:47  |  Lästid: 3 minuter

För Opening Ceremony är det svenska utbudet ett led i butikens unika koncept: att varje år lyfta fram designers och märken från ett nytt land. Hus är en nyöppnad skandinavisk butik med tyngdpunkten på svenska kläder. Vi hörde oss för med Humberto Leon, killen i Opening Ceremonys ägarduo, samt Steen Knigge, mannen bakom Hus, för att stämma av intresset för svensk design på andra sidan atlanten.

Hej Humberto! Otroligt spännande koncept, berätta om Opening Ceremony!
– Det vi gör är att vi lyfter fram olika länder och städer som har en modescen men som inte har hunnit utveckla denna så mycket utanför det egna landet. Vi försöker plocka 15-20 designers från varje land och ställer ut dem bland de designers vi har burit hittills, mest sådana från USA. När perioden är slut väljer vi även ut mellan tre och fem märken från varje land, som stannar i vårt ordinarie sortiment.
Hur gör ni detta urval? Är det en tävling om vem som säljer bäst?
– Det handlar inte alltid om popularitet som i försäljning, utan även om publicitet i t.ex. media. Det är ett val man får göra. Och visst är det en tävling i viss mån, men en vänskaplig sådan.
Hur står sig de svenska märkena hittills mot de föregående ländernas?
– Svårt att säga, hittills har varje land utklassat det föregående, så även Sverige. Eftersom vi bara är inne på vårt fjärde år betyder det att vår marknad och publik hela tiden växer. Nya människor lockas hela tiden av vårt koncept, som ju mycket handlar om att exploatera designers som ingen i USA har hört talas om, och det är just detta som gör det så otroligt spännande.
Kan detta vara ett bra sätt för dessa mindre designers att ”känna på” den amerikanska marknaden?
– Ja absolut! Vi tror verkligen på varje designer vi väljer och tar in ett stort sortiment av deras kollektion. Eftersom vi har så pass många kunder, en stor uppmärksamhet i media men även många kändisar som kommer hit blir det verkligen en exploatering av dessa märken. Här köper man kläder för plaggens skull, inte för vem som har gjort dem.
Vilket svenskt märke har sålt bäst hittills?
– Hm, alla har sålt fenomenalt bra, Acne, Lovisa Burfitt, Whyred, Fifth Avenue Shoe Repair och Carin Wester, bara för att nämna några. Alla märken har i princip sålt slut så försäljningsmässigt har det gått strålande, det finns endast ett fåtal plagg kvar från alla märken.
Välj en personlig favorit från ditt svenska sortiment!
– Jag älskar skjortor med passform, något som både Acne och Fifth Avenue Shoe Repair är otroligt bra på!
 
Bild 430672
Välbäddade Hästens-sängar på Opening Ceremony.
 
Bild 430673
Gummistövlar är en självklarhet i sortimentet på Hus.
 
Hej Steen, hur har försäljningen gått hittills på Hus?
– Den har gått bra tack! Trots att vi är nystartade och januari allmänt räknas som en trög månad för handeln. Jag såg förresten på er hemsida att ni hade en intervju med Salem al Fakir. Han spelade på vår öppningsfest, det var grymt!
Varför New York, är männen här mer modeintresserade än landet i övrigt?
– För att använda en klyscha så är killarna här väldigt metrosexuella. Den skandinaviska looken med smal silhuett fungerar otroligt bra här. I West Village, där butiken ligger, är människorna dessutom väldigt bevandrade resemässigt. Många känner redan till svenska märken som Filippa K, vilket naturligtvis underlättar.
Hur ser din typiska manliga kund ut?
– Han är oftast mellan 25 och 40 år. Många kommer in med sin flickvän, och tittar då oftast på stilrena märken som Tiger och Filippa K. Det som förvånar mig är att ingen verkar vara särskilt priskänslig. Gillar de vad de ser så köper de utan att titta på prislappen.
Vilket svenskt märke säljer du bäst av?
– Hittills har det varit Filippa K. Det är även dem jag har tagit in störst sortiment av, de har redan en agentur i New York vilket underlättar. Med till exempel Tiger jobbar jag direkt mot deras säljkontor i Sverige, det blir mindre smidigt, särskilt i början. WESC har även de sålt jättebra, de ligger i en annan prisklass och riktar sig mot en annan målgrupp. Jag ska förresten äta middag med Greger Hagelin ikväll.
 

Av: Text: Henrik Sagen

Dela på Facebook
Tweeta