Svenska Deadwood släpper skinnfria skinnjackor – gjorda av nedmald kaktus

Iggy Pop och Kim Kardashian är bara några av alla som har fått upp ögonen för svenska skinnföretaget.

Tom Cehlin  |  Publicerad 2021-03-17 15:52  |  Lästid: 4 minuter

Det är nästan tio år sedan som svenska Deadwood startades av Carl Ollson och Felix von Bahder. Tanken var att tillverka en tidlös produkt, bikerjackan, på ett tidlöst sätt där företagets skinnjackor görs av återvunnet läder.

Till våren satsar företaget på en minikollektion i… kaktus. De senaste åren har fejkläder, pläder, veganskt läder eller vad du nu vill kalla det blivit populärt som ett alternativ till skinnproduktionen.

Deadwood-grundarna menar dock att det inte bara är av godo. I stället har man tagit fram ett läderliknande material gjort av torkad kaktus. Målet med materialet var att skapa ett hållbart alternativ till både skinn och plastskinn. Kollektionen innehåller både jackor och byxor. King tog en pratstund med grundaren Carl Ollson för att lära sig mer om materialet.

Hur har ni utvecklat det här materialet? 

– Vi läste en liten artikel för något år sedan om två cowboys i Guadalajara, Mexiko, som hade ett kaktusplantage där de börjat experimentera med tyger gjorda av just kaktus. Jag som har lite av ett kaktusintresse tände på idén direkt! Vi kontaktade dem på en gång och bad få se prov på materialet. Vi kände att det med några mindre tweaks skulle passa perfekt för våra produkter. Och ur hållbarhetssynpunkt är ju kaktus toppen, det kräver noll besprutning och minimalt med vatten, säger Carl.

– Så nu har vi ett material som är helt veganskt, fritt från PVC och andra plaster, som har en vacker yta och som andas och känns nästan som läder. Jackpot liksom. Processen är helt enkelt att man skördar kaktusblad som man torkar, maler och blandar med några andra naturmaterial till en smet som sedan breds ut och stelnar till kaktusläder. 

I er pressrelease muttrar ni om "pläder", det som i dag ibland kallas "veganskt läder". Varför ogillar ni det?

– Läderimitation har funnits på marknaden i över hundra år och från början använde man naturligt gummi, egentligen en ganska miljövänlig process. Men med tiden så ökade efterfrågan, bland annat från bilindustrin. Av kostnadsskäl så övergick man till konstgjort gummi eller galon. Plötsligt snackar vi ett rätt giftigt material som inte är naturligt nedbrytbart. Snart fick även klädindustrin upp ögonen för den här billiga skinnimitationen. PU-läder eller ”pleather” blev en succé inom lågprismodet och Kina blev snabbt den största exportören av materialet. Men för några år sedan skedde en "om-brandning" för att tvätta bort PU-lädrets dåliga rykte, antagligen av ett gäng vassa PR-konsulter på uppdrag av några stora kinesiska textilfabriker. Från en dag till en annan så pratade vi inte längre om pleather utan om ”vegan leather” vilket hade en lite mer medveten och hälsosam klang. Fiffig marknadsföring, samma skitmaterial tyvärr.

En påpälsad Iggy Pop gör Marshall-reklam iklädd Deadwoods kläder.

Hur kommer det sig att Iggy Pop har synts i era kläder på sistone? 

– Iggy har burit våra kläder i ett antal år nu. Vi sågs i Austin, Texas på SXSW för några år sedan och har sedan dess kittat upp honom när han önskat. Han bor numera i Miami och har sällan speciellt mycket kläder på sig. Det har han väl visserligen aldrig haft egentligen. Senast sågs han i en kampanj för Marshall som en nära vän till mig producerade. Vi blev ombedda att designa något och ritade en rodeo-inspirerad outfit i svart och vitt. Han provade plaggen på en fitting ett par dagar innan filmandet skulle börja och tog inte av sig prylarna. Så sjukt. Han är ju en av de coolaste människorna som någonsin existerat. 

... och Kim Kardashian?

– Kim kom genom Net A Porter. Vi har gjort bra ifrån oss säljmässigt där och de kontaktade oss då våra unisexbrallor Phoenix låg på någon form av topplista över deras bäst säljande produkter. De skulle därefter gör en Instagram Live med Kim och önskade dessa till projektet.

Vilka trender har ni sett kring skinnjackan och skinnplagg de senaste åren? 

– Vi försöker promota en stilmässig hållbarhet i nästan samma utsträckning som social och miljömedveten. Vi har dock i takt med att vi vuxit börjat laborera i större skala med fler typer av plagg och större kollektioner. Tror en hel del förknippar oss med en svart bikerjacka men så är absolut inte fallet längre. Kommande kollektioner innehåller klänningar, byxor, shorts, kjolar, dunjackor. Om man generellt scannar landskapet i branschen nu så har jag nog aldrig sett så mycket skinn. Hos alla egentligen, från modehus till mindre indiemärken. 

Vad är ert bästa stiltips i vår? 

– Våra slippers som vi aldrig släppte! Kan dock figurera ett par stycken någonstans... I övrigt vita skinnbyxor och någon stor lappad skjorta. Barfota eller träskor. Valfritt.

Deadwoods kaktuskollektion finns på företagets hemsida nu.

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2021-03-17 15:58