21-åringarna bakom svenska streetwear-succén: ”Sneakers är konst”

King möter duon bakom Sveriges största second hand för streetwear i ett samtal om ungt entreprenörskap, svindyra sneakers och den där Kanye West-jackan som aldrig släpptes, men som nu är värd 70 000 kronor.

Marlon Appelgren  |  Publicerad 2019-10-22 17:11  |  Lästid: 5 minuter

Den som är ute efter exklusiv streetwear i Stockholm gör rätt i att sätta siktet på Södermalm och korsningen Åsögatan-Östgötagatan. Här kan det, trots att det är mitt på ljusa dagen, flockas av streetwear-sugna typer utanför butikskonceptet PlugMePlease – Sveriges första och största second hand för streetwear. King har tagit en pratstund med grundarna Emilian Minas och Marcus Winter.

Bakom skyltfönsterna glimmar plagg och sneakers från Supreme, Yeezys, Off-White och många andra hajpade märken i sällsynta tappningar. Här inne kommer man över hundratals streetwear-bitar ur ett dagligt varierat utbud och skorna även den mest trendkänsliga av streetwear-konnässörer vill åt.

Inglasade i en hylla står ett par Nike Air Force 1 VLONE. En skomodell som för vissa säkerligen inte ser ut som något märkvärdigare än vad som borde gå att komma över på Sneakersnstuff för lite över tusenlappen. Men för den med lite koll är just denna modell så mycket mer än så. Skorna, som går för strax över 45 000 kronor i andra hand, är nämligen från ett exklusivt samarbete mellan Nike och rappkollektivet A$AP Mobs egna klädmärket VLONE. Något som därför bör ses som tvättäkta sneakerguld och som en så kallad ”hypebeast” bara kan drömma om att lyckas klicka hem på Ebay.

Centrerat på en vägg i butiken hänger den, butikens kanske mest exklusiva plagg, en blåtonad collegejacka i röda ränder som vid första anblick inte direkt ser ut att kunna krascha några e-handelssajter av intressetyngd. Det är bara en sak – den är värd cirka 70 000 kronor och har burits av stilprofeten Kanye West. Jackan är från varumärket Pastelle – ett legendariskt förklarat märke som Kanye West ett tag var involverad i men som aldrig nådde hela vägen ut till försäljningsfasen. Därför klassas den nu som en av streetwearvärldens sällsynta diamanter och som ett dyrt och till åren kommet vin hänger den där och glänser av sitt rykte.

Istället för att vara ute till försäljning för högst budande ser butikens grundare Emilian Minas och Marcus Winter den snarare som ett tryggt kapital i ständig ökning, samt något av värde att luta sig tillbaka mot. Nästan som guldet självt, eller möjligtvis en lägenhet i innerstan. Det märks tydligt att Kanye West fortfarande är gudfadern för den yngre publiken när det kommer till vilket nytt och snyggt som med fördel hängs i garderoben. Så har det varit ett tag och så verkar det även förbli, förklarar grundaren Emilian Minas.
– I framtiden kommer folk vilja klä sig lika avslappnat med mjukisbyxor och T-shirt som Kanye West gör idag. En stor trend 2019 är att man ska ta hand om sig själv. Formalitet försvinner mer och mer, och dresscodes är inte lika hårda längre då folk börjar bry sig mer om att vara komfortabla.

Och att folk även är villiga att pröjsa tungt för att komma över något sällsynt i streetwear-väg råder det inget tvivel om. Vad som började med en inspirationsresa till Los Angeles och idolbutiken Round Two, har nu växt till att bli den mest självklara second hand-butiken för streetwear i Sverige. Bakom konceptet står två 21-åringar från Stockholmstrakterna med ett löjligt stort intresse för streetwear och sneakers.

”Det här är ett företag som borde drivas av fem personer”

Att direkt efter gymnasiet starta eget, finansiera och husera en butiksyta, lösa kapital och samtidigt erbjuda ett attraktivt och nyanserat utbud av produkter, kanske är något som för de flesta låter som en omöjlighet. Ännu svårare låter det när Emilian förklarar att han och Marcus är de enda som driver företaget framåt.
– Vi sköter allt från ekonomin till att packa plagg, städa, sälja och marknadsföra oss via sociala medier. Därför brukar vi säga att det här egentligen är ett företag som borde drivas av fem personer, så man får ge en eloge till sig själv.

Tjänar ni bra på det här då?
– Det går bra! Det är år två och vi har precis bytt lokal vilket betyder att något går i rätt riktning. Man kan säga att vi går runt på det här och skulle nog kunna göra det i resten av våra liv. Sen så får vi väl ut en lön som en vanlig anställd.

View this post on Instagram

the goat👌🇸🇪✨

A post shared by PlugMePlease (@plugmeplease) on

Butiken, som grundades 2017 av den då 19-åriga Emilian Minas var ett sätt att fylla luckan han upplevde fanns i Sverige när det kom till utbudet av streetwear-plagg och sneakers. Vid butiksöppningen kom hela 700 personer och idag, två år senare, växer butiken i takt med det rådande streetwear-intresset i landet. Sett från sin helhet ser den relativt trånga butiksytan inte ut som något märkvärdigare än vilken skobutik som helst, men när Emilian och Marcus visar runt, pekar, vrider och vänder på plaggen och skorna öppnas historier om produkterna, och det känns nästan som att man hamnat i ett litet museum.

Vad är det dyraste ni har sålt?
– Det måste vara ett par NMD Pharell Williams-skor som vi sålde för 70 000 kronor. Vi fick tag på modellen via en adidas-outlet nere i Göteborg där skorna hade skickats fel och därför hamnat med en prislapp på 250 kronor. En person som jobbade där hade koll på modellen och det faktiska värdet, så han köpte skorna och sålde sen till oss, berättar Emilian.

Vilka streetwear-märken är mest eftertraktade i Sverige just nu?
– Off-White, Bape och Nike – och om man pratar sneakers, Yeezys. Alla samarbeten som har med med hiphop-stjärnan Travis Scott att göra är väldigt populära just nu.

Vilka kunder som ni haft hittills är ni mest stolta över?
–Vi är stolta över alla våra kunder, men om man ska välja ut något som sticker ut var det nog när vi jobbade under festivalperioderna i Stockholm i somras. Det var en rad olika artister som skulle spela här och som vi visste var stora inom streetwear, vilket ledde till att vi med rent flyt lyckades sälja kläder till artister som Gunna, Yung Thug och ASAP Rocky.

Varför tror ni att streetwear-intresset exploderat i Sverige så mycket på sistone?
– Fast fashion börjar dö ut och folk är istället fokuserade på att köpa saker som håller värde. Ett plagg från H&M behöver du slänga efter att ha använt det ett tag, men ett plagg från oss kan du sälja vidare och få igen en stor del av pengarna på.

Är det bra eller dåligt att saker och ting är så limiterade inom streetwear?
– Det är förstås dåligt när det blir så dyrt, men samtidigt är det just känslan av att kunna vara unik med sina plagg som pushar kulturen framåt. Sneakers är en konstform. Precis som att konst inte är för alla, så är vissa skor inte heller för alla.

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2019-10-22 18:45