Svenska t-shirts uppmärksammas i Tokyo

Trött på att läsa nyheter i tidningen? Läs på en t-shirt istället. King har pratat med Peter Lundgren som ligger bakom T-post, företaget som trycker nyheter på snygga t-shirts.

Redaktionen  |  Publicerad 2006-09-28 13:40  |  Lästid: 2 minuter
– Jag ville hitta ett annorlunda sätt att uppmärksamma nyheter på. Gärna nyheter som är lite udda, men ändå viktiga. Så jag gjorde en tidning i t-shirtformat, säger Peter Lundgren.
För att få tag i tröjan anmäler man sig som prenumerant och sen dimper det ner ett nytryckt exemplar i brevlådan var sjätte vecka. Som vilken tidning som helst. Men lite snyggare att ha på överkroppen. Första tröjan trycktes i februari 2004. Den internationella lanseringen för fem månader sen gjorde att försäljningen fullkomligt  exploderade.
– Det har gått fantastiskt bra. Hollands största dagstidning fick höra om oss och gav oss reklam på första sidan. Den dagen fick vi 200 nya prenumeranter och vi har ökat omsättningen med 300% de senaste månaderna. Det är jäkligt kul.
Över 900 nyhetsbärare i 28 länder går omkring i Peter Lundgrens tröjor. I nacken på t-shirtarna trycks den ursprungliga tidningsartikeln, sen tolkar Peter nyheten tillsammans med en illustratör som gör bilden.  Och företaget lär bli större. Idag inleds en utställning i Tokyo om T-post, där alla tröjor sedan starten finns med. En bokagentur i Japan fick upp ögonen för företaget och har förutom utställningen sammanställt en bok om tanken bakom Peter Lundgrens tröjor. Att prenumerera på T-post kostar 200 kr inkl frakt/t-shirt. Beställ på www.t-post.se.
Bild 430740
 
Bild 430741 
 
Bild 430742

Av: Text: Emelie Samuelsson

Dela på Facebook
Tweeta