Svenskt herrmodes 100 största makthavare – hela listan

Svenskt herrmode har aldrig sett bättre ut. Men vilka är det egentligen som bestämmer hur du klär dig? King har, för första gången någonsin, utsett svenskt herrmodes 100 största makthavare – personerna som influerar, informerar och inspirerar männen i världens mest stilsäkra land. Här är hela listan! (Alla motiveringar finns att läsa i King #5.) 

Redaktionen  |  Publicerad 2007-05-15 22:01  |  Lästid: 4 minuter
 
100 Katja Watkins, kostymör
99 Rutger Hagstad, marknadschef, Tretorn
98 Maria Levin, grundare av Nudie
97 Andreas Wilson, skådespelare
96 Karl Lindman, modell
95 Lotta Lundkvist, grundare av Ibeyo
94 Joakim Südow, vd, Tennessee Style
93 Ann Ringstrand & Stefan Söderberg, designers, Hope
92 Cecilia Broberg Jonsson, redaktör, Expressen Fredag
91 Jonas Ottosson, vd, Peak Performance
90 Claes Ströby, vd, Victoria Arena
89 Fredrik Blank, designer, Blank
88 Magnus Heed och Martin Gustavsson, designers, Whipping Floyd
87 Micael Bindefeld, pr- och eventkonsult, MBAB
86 Ingemar Charleson, koncernchef, Nilson Group
85 Tom Hedqvist, rektor, Beckmans designhögskola
84 Lars Leijonborg, utbildningsminister
83 Per Andersson, designer, Velour
82 Jesper Börresen, vd och inköpsansvarig, spirit
81 Peder Lamm, Antikexpert och chefredaktör för Connoisseur
80 David Hägglund, Art Director, franska Vogue
79 Salem al Fakir, artist.
78 Louise Wallenberg, studierektor för modevetenskap, Stockholms universitet
77 Carl M Sundevall, nattklubbschef, Spy Bar
76 Michael Elmenbeck, creative director, Bon
75 Natalie Schuterman, butiksinnehavare
74 Andres Lokko, journalist
73 Carin Wester, designer
72 Mona Norremo, stylist
71 Andreas Johansson, fotograf
70 Amir Chamdin, mångsysslare
69 Oscar Arrsjö, chefredaktör, MAN
68 Erik Torstensson och Jens Grede,  Art Directors
67 Teddy Rydberg, stylist och programledare på Kanal 5
66 Susanne Ljung, journalist
65 Nils Vinberg, vd, Björn Borg
64 Pelle Andersson, nyhetschef, Habit
63 Greger Hagelin, vd, WESC
62 Martin Gelin, journalist
61 Sven-Göran Eriksson, arbetslös
60 Rickard Lindkvist, designer
59 Martin Bundock, entreprenör
58 Carl XVI Gustaf, kung
57 Johan Wirfält, chefredaktör, Rodeo
56 Kia Naddermier, fotograf
55 Lee Cotter, designer, Fifth Avenue Shoe Repair
54 Fredrik Ljungberg, fotbollsspelare, Arsenal
53 Lars Wallin, designer
52 Peter Lindgren, nyhetsankare, Tv4
51 Daniel Björk, modejournalist, delägare Rodeo
50 Josefin Åberg, designer, L’école National och WESC
49 Henrik Mattsson, trendanalytiker
48 Robert Rydberg, stylist
47 Mogge Sseruwagi, artist och programledare på TV 4
46 Marie Sammeli,vd, Appareo
45 Fredrik Wikingsson, programledare, Kanal 5
44 Lilla baren, Riche Bar
43 Marcus Dunberg, journalist
42 Arthur Engel vd, Gant
41 Roland Hjort, designer och delägare, Whyred
40 David Hellenius, programledare
39 Henrik Lundqvist, ishockeymålvakt, New York Rangers
38 Lars Stenberg, vd, MQ
37 Jan Eliasson, FN:s specielle sändebud i Sudan
36 Sofi Fahrman, moderedaktör, Aftonbladet
35 Patrik Nilsson, ansvarig för Adidas i Nordamerika
34 Robert Berggren, vd och designer, Pour
33 Timbuktu, artist
32 Göran Sundberg, frilansjournalist och designer
31 Mikael Engdahl, vd, MnO
30 Darin, artist
29 Viktor Flumé, modell
28 Camilla Åkrans, fotograf
27 Daniel Lindström, modechef, Café
26 Fredrik Zanderholm och Johan Månsson, NK Stil
25 Hugo Bergström, driver och äger butiken Nitty Gritty
24 Fredrik Reinfeldt, statsminister
23 Mats Qviberg och Sven Hagströmer, vd respektive ordförande i Öresund
22 Zlatan Ibrahimovic, fotbollsspelare, Inter
21 Jan Bengtsson, investerare
20 Branco Perkovic, vd och grundare, Zoovillage.com
19 Mikael Jansson, fotograf
18 Carl Philip, prins
17 Lena Patriksson Keller, vd, Patriksson Communication
16 Björn Jeffery, grundare, manolo.se
15 Rasmus Wingårdh, designer, Filippa K och Simplicité Compliquée
14 Howlin’ Pelle Almqvist, frontman, The Hives
13 Frank Remme, designer, H&M
12 Lars-Fredrik Svedberg, stylist
11 Antonia Ax:son Johnson, finanskvinna och företagsledare
10 Helene Falk, stylist
Allsång på Skansen: två miljoner pensionärstittare. Idol: två miljoner tonårstittare. Man kan lugnt säga att den gamla NK-dekoratören Helene Falk penetrerar hela svenska folkets medvetande med sin styling. Sedan är det en annan femma att hon utnyttjat sin makt till att – via Idoldeltagarnas relativt smaklösa kreationer – ge Big Brother-modet konstgjord andning.
09 Johan Lindeberg, ”jobbar med pr” på J.Lindeberg
Efter att Johan Lindeberg lanserat Diesel i USA under tidigt 90-tal startade han sitt eget märke,
J.Lindeberg, 1997. Sedan dess har Johans imperium gjort fantastiskt mycket för svenskt herrmode utomlands – J.Lindeberg är bland annat det första inhemska märket som platsat på Milanos catwalks. Efter omstruktureringar inom företaget har Johan dock fått en mindre framträdande roll.
08 Lalle Johnson, stylist
Grattis, alla män! Kings egen husstylist Lalle är barnsligt förtjust i det dressade och klassiskt
italienska modet, något som genomsyrar allt han gör. Och det är en hel del. Förutom att ha introducerat den ryktbara Dressmankampanjen för svenska folket har exmodellen jobbat för Peak Performance, Brothers, NK Stil, KappAhl, H&M, JC samt en rad internationella
modemagasin.
07 Roger Tjernberg, vd, Tiger of Sweden
Roger har sedan 1986 varit den drivande kraften bakom Tiger. Efter ett bra 80-tal sjönk omsättningen till 15 miljoner 1993, och det var läge att kasta in handsken. I stället ordinerade vd:n en extreme makeover – som blev en fullträff. I dag finns Tiger i 16 länder, och har efter en 3 000-procentig ökning en omsättning på 428 miljoner. Det är bara början, enligt Roger Tjernberg.
06 Filippa Knutsson, ägare och designer, Filippa K
Filippa K är en av de främsta anledningarna till att svenskar utifrån ett internationellt perspektiv anses vara snyggt klädda. Herrlinjen, som dök upp 1998, har dressat otaliga svenska män i stilrena och tidlösa plagg – och när den globala expansionen nu tagit fart, med över 700 butiker, dröjer det inte länge innan samma sak kan sägas
om australiensare, belgare och amerikaner.
05 Örjan Andersson, grundare, Cheap Monday och Weekday
Mannen med polisongerna the size of Dalsland latar sig inte. Efter att ha grundat butikerna
Weekend (2000) och Weekdays (2002) startade han Cheap Monday 2004. Redan två år senare tillverkade han årligen två miljoner ex av de smala dödskallejeansen.
Det är 5 479 stycken om dagen. I dag säljs de i 1 000 butiker i 28 länder, men Örjan är inte nöjd. Inom kort utlovas nya labels, fler butiker samt internationell expansion.
04 Mikael Solberg, vd och storägare i Retail and Brands
Värmlänningen tog över ett RnB i kris 2002, något som efter en omstrukturering vände till
explosionsartade börsframgångar. I dag förfogar koncernen över 450 butiker, och bland affärsområdena återfinns NK i Stockholm och Göteborg, JC, Brothers, Sisters samt Polarn och Pyret. Målet är ”att stärka positionen som det ledande mode- och konfektionsföretaget i Sverige i segmentet för kvalitetsmedvetna kunder” – något Mikael Solberg har lyckats alldeles utmärkt med.
03 Anders ”Moneybrother” Wendin, artist
Oavsett om det är i slitna Levi’s och wifebeaterlinnen eller i Whyredkostym, i rakad skalle eller i albinoafro, så utgör Ludvikas bidrag till soulpopen sinnebilden av stil. Efter tre helgjutna
fullängdare, otaliga spelningar samt utnämningar till såväl årets artist som årets bäst klädda pop/rock-grupp, så blir allting Anders ”Moneybrother” Wendin tar sig för en riksangelägenhet. Även om det bara är att köpa en ny Behnaz Aram-scarf.
02 Stefan Persson, ägare och styrelseordförande, H&M
Förutom det uppenbara – att Persson förfogar över Sveriges största klädkedja, som har 60 000
anställda och säljs i 1 350 butiker samt 28 länder – så bör man nämna att H&M har utbildat designers som Carin Wester, Roland Hjort och Ann-Sofie Back. Samarbetena med Lagerfeld, Stella McCartney samt Viktor & Rolf har gett H&M både ett gott rykte och en stadig tillväxt – i fjol låg omsättningen på anständiga 80 miljarder kr.
 
Bild 430598 
Jonny är mäktigast.                            Foto: Jörgen Ringstrand/SKARP
 
01 Jonny Johansson, designer, Acne Jeans
När Acnes Jonny Johansson för tio år sedan valde att gå den smala vägen – med slimmad silhuett – så gjorde han inte bara den svenske mannen snyggare, utan satte också svenskt herrmode på världskartan. I dag blir Acnes kollektioner kopierade av modehusen, hyllade av branschbevakarna – och sönderslitna av våra läsare. Dessutom går de med vinst. Med stor integritet, designmässig individualism och en aldrig sinande källa av inspiration råder det inga tvivel om att Jonny Johansson är svenskt herrmodes makthavare nummer ett!
 
VINNARFAKTA
Namn Jonny Johansson
Ålder 37
Familj Sambo och två barn.
Bor Stockholm
Jobbat med tidigare Butiksinredning på JC och Diesel.
Aktuell En av grundarna och delägarna i Acne samt mäktigast inom svenskt herrmode.
Grattis Jonny, du är Sveriges mäktigaste aktör inom svenskt herrmode.
– Tack!
Tycker du att det stämmer?
– Svenska män är mer eklektiska i dag än för femton år sedan. De klär sig väldigt bra och intressant och jag tror att det beror på fler influenser än svenska. Så jag tror inte att jag har en så jättestor roll.
Ändå envisas de stora kedjorna med att kopiera delar av dina kollektioner.
– Ja, och det gör mig både stolt och förbannad när jag ser H&M göra det. Jag försöker att inte titta, men ibland går det inte att undvika.
Vilket av Acnes plagg är du mest nöjd med?
– Inom jeans är det modellen Mic, de har varit med sedan starten 1996 och de säljer fortfarande väldigt bra. Jag utgick från mig själv när jag gjorde dem, att de skulle sitta bra och se snygga ut. Sedan gillar jag vår djupt v-ringade t-shirt som vi sålde tidigare. Den är jag riktigt stolt över och det är ett bra exempel på hur vi jobbar på Acne: Vi tog ett klassiskt plagg till nästa nivå.
Hur jobbar du för att hitta inspiration?
– Det är väldigt olika. Det är mitt jobb som kreativt ansvarig att hitta metoderna, och senast flyttade jag och designteamet ner till Paris i nästan fyra veckor där vi bodde och jobbade ihop 24 timmar om dygnet. Det blir väldigt bra när man lever med det så pass intensivt.
När får vi se resultatet?
– I juni. Det blir mycket generiska plagg, en återgång till ursprunget med jeans utan labelar och normal passform.
Har Acne förändrats mycket sedan starten 1996?
– Inte när det gäller grundidén: att arbeta i ett kreativt kollektiv. När vi drog i gång var vi ett gäng kreatörer som ville kombinera film, musik, mode och foto, eftersom vi tyckte att det ändå flöt ihop. Jag hade jobbat med musik tidigare, men ville gå åt modehållet. Vår utgångspunkt var jeans och t-shirt – de nyckelplagg som allt mode byggt på sedan 50-talet – och att vi skulle bygga en garderob utifrån det. Och det är samma tänk som vi har i dag. Förändringen är i så fall att vi har växt oss mycket större.
Var det enklare eller svårare att starta ett klädmärke för tio år sedan?
– Enklare. På den tiden kunde jag sitta i en källare och sy mina egna kläder, så funkar det inte i dag. Kläderna är mycket mer avancerade och det krävs från start att man kan driva ett fungerande företag. Det var en av fördelarna med Acnekollektivet – vi hade flera ben att stå på och kunde göra andra produktioner för att ha råd att göra kläder. Andra svenska klädmärken lider av internt strul och minusresultat.
Vad är ert knep för att lyckas?
– Det är viktigt att man håller sig till grundidén och inte växer sig för stor för snabbt. Att man vågar tänka långsiktigt och säga nej.
Vilka är de vanligaste misstagen?
– Att man labelar ihjäl sig, alltså att det går inflation i varumärket och att det finns överallt, eller att man låter externa investerare gå in och ta en massa energi. Sedan är det aldrig bra att bara göra det alla vill ha, då tröttnar folk på lång sikt.
Hur skulle du beskriva din egen stil?
– Jag kan bli väldigt trött på mode eftersom jag jobbar med det och föredrar att klä mig väldigt basic. Det är lite tråkigt, men samtidigt är det skönt att ha ett ”rent skrivbord”.
Hur ser Acne ut om ett år?
– Det blir mindre av den supertajta silhuetten och i stället kommer vi att jobba mycket med kontraster. Formerna kommer att bli lekfulla, men inte jättelösa. Sedan vill jag inte avslöja något mer – jag måste ha något att berätta för er om ett år.
 
DET HÄR ÄR ACNE JEANS
Acne grundades i Stockholm 1996 med ambitionen att ta fram egna produkter samt hjälpa andra att förstärka sina varumärken. Kollektivet jobbade med reklam, grafisk design, tv-produktion och mode. 1997 startades Acne Jeans i samband med att företaget tog fram 100 par jeans till vänner och familjer. Året efter kom den första riktiga kollektionen, signerad Jonny Johansson. 2003 öppnades den första egna butiken, Acne Jeans Studio i PK- huset i Stockholm, och året därefter var det dags för butik nummer två, placerad i Köpenhamn. 2005 öppnades ytterligare tre butiker i Stockholm, Köpenhamn och Berlin. I dag säljs Acne världen över genom 450 återförsäljare, däribland franska Colette, brittiska Selfridges och på Barneys i New York. Tillväxten har legat på 100 procent de tre senaste åren. I senaste bokslutet redovisade Acne en försäljning på 107 miljoner kronor och gjorde en vinst på 20 miljoner före skatt. Acne har under åren vunnit ett antal utmärkelser, bland annat Elles Årets designer och Damernas Världs designutmärkelse Guldknappen.
 
Så arbetade juryn: Kingredaktionen har, i samråd med några av Sveriges främsta aktörer inom herrmode, rangordnat de 100 personer som vi anser har störst inflytande över hur svenska män klär sig. Vi har inte tagit hänsyn till vad vi anser om personernas stil, klädsel eller design – enbart till deras makt över oss och er. Kingredaktionen har naturligtvis varit diskvalificerad från listan.
Bild 430599

ALLA MOTIVERINGAR, FLER INTERVJUER OCH UNIKA BILDER HITTAR DU I KING NUMMER FEM, I BUTIK 24:E MAJ!

Dela på Facebook
Tweeta