The Weeknd bryter med H&M: ”Djupt förolämpad”

H&M:s produktbild på en svart pojke iklädd en tröja med texten "Coolest monkey in the jungle" har skapat storm i sociala medier. Artisten The Weeknd avslutar sitt samarbete med klädjätten, skriver han på Twitter.

Magnus Kvandal  |  Publicerad 2018-01-09 09:18  |  Lästid: 2 minuter

”Vaknade upp i morse, chockad och förödmjukad över detta foto. Jag är djupt förolämpad och kommer inte att jobba med H&M något mer”. Det skrev den kanadensiska artisten The Weeknd på Twitter i går, angående den bild som fanns i H&M:s webshop i bland annat Storbritannien. Bilden visar en liten svart pojke som bär en luvtröja med texten ”Coolest monkey in the jungle” – ”coolaste apan i djungeln” på svenska.

Bilden anses vara rasistisk, och har orsakat en storm av kritik på sociala medier. Flera kända artister har trätt fram och tagit avstånd från bilden. Sajten Black sports online uppmärksammar händelsen och skriver att den som tittar på den här bilden och inte tycker det är konstigt måste ha något ”allvarligt fel”.


H&M har i ett uttalande bett om ursäkt för bilden, och tar bort tröjan från sitt sortiment. "Vi är oerhört ledsna över den här bilden och ber om ursäkt för den. Vi har gjort fel och vi har därför tagit bort bilden i samtliga våra kanaler. Vi har dessutom beslutat att dra in tröjan på alla marknader", skriver de.

Andra kända personer har också reagerat på bilden. Rapparen P Diddy, basketspelaren LeBron James och Manchester united-spealren Romelu Lukaku har alla reagerat mot bilden i sociala medier, I Storbritannien har bilden även tagits upp av parlamentsledamoten Kate Osamor Labour, som skriver på Twitter att hon är "chockad och förfärad, för att säga det minsta".

Put some respect on it!! When you look at us make sure you see royalty and super natural God sent glory!! Anything else is disrespectful.

A post shared by Diddy (@diddy) on


You’re prince soon to be a king 🤴🏿 Don’t let anybody tell you different ... #blackexcellence

A post shared by Romelu Lukaku (@rlukaku9) on


Dela på Facebook
Tweeta