Thom Browne gör Moncler

Redaktionen  |  Publicerad 2008-09-22 14:28  |  Lästid: 1 minut
Bild 427498
Upphovsmakaren till trenden med korta byxor: den tongivande New York-baserade designern Thom Browne, som nu ska designa för Moncler.
Två svindyra koncept blir ett. Efter det uppmärksammade samarbetet med amerikanska Brooks Brothers, som resulterade i linjen Black Fleece, fortsätter hajpade Thom Browne nu sin jakt på feta designkontrakt, förlåt kreativa utmaningar, genom att designa en helt ny kollektion för det anrika franska skidmärklet Moncler.
Den New York-baserade designern Browne är en av dem du ska hylla – eller klandra – för alla de korta kostymbyxben som du har skymtat på modejunkies under de senaste åren. Hans nya samarbete med Moncler kommer att heta Gamme Bleu, och blir den manliga motsvarigheten till damlinje Gamme Rouge. Priserna för den senare brukar börja på 15 000 kronor och landa på det tredubbla, medan Monclers – bokstavligt talat – svettigaste jackor sällan är dyrare än 12 000.
Thom Brownes kollektion väntas inte, enligt DNR, bli lika detaljrik som Gamme Rouge, men priserna blir jämförbara. Och med tanke på att Thom Brownes egna 40 000-kronorskostymer säljs i blott ett femtontal butiker worldwide är det kanske ingen större idé att hoppas på att något från den nya kollektionen landar på svenska butikshyllor.
Samarbetet, som löper över sex säsonger, visas upp under modeveckan i Milano i januari. De första plaggen når utvalda butiker i juli nästa år.
Moncler har tidigare haft ett designsamarbete med Junya Watanabe.
 

Av: Johan Magnusson.

Dela på Facebook
Tweeta