Tiger of Sweden satsar på svensk ull i ny höstkollektion

Svenskt märke får ullfeber.

Tom Cehlin  |  Publicerad 2021-10-20 13:28  |  Lästid: 2 minuter

I höst vill Tiger of Sweden lyfta det lokala hantverket och visa upp processen bakom sin höstkollektion. Man samarbetar därför i höst med Swedish Wool, vilket är ungefär precis vad det låter som.

Med hjälp av den svenska ullen kan man garantera djurskyddet, reducera miljöavtrycket och ta tillvara på outnyttjade fibrer, meddelar man i ett pressmeddelande. I kampanjen kan man följa plaggets resa från ullproducenterna på Ullkontoret på Gotland till väverierna i Italien.

Resultatet är två ytterplagg för dam och herr. På herrsidan hittas en peacoat vid namn Gotland i ofärgad ull.

– Det här projektet har varit en perfekt matchning för oss på Tiger of Sweden. Ull är ett av våra mest använda fibrer och vi är beslutsamma i vårt arbete med att förbättra sättet vi arbetar med materialet. Genom att lära oss från våra affärspartners om hur man tar fram vårt råmaterial och färdiga produkter skapas en djupare förståelse för vår bransch och ger oss styrkan att ta bättre beslut i det som rör miljö- och sociala frågor, säger Linda Kåhed som är Sustainability & Innovation Manager på Tiger of Sweden.

Tiger of Swedens höstkollektion hittas på tigerofsweden.com.

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2021-10-20 13:31