Triceps

En vis man har hävdat att en välbyggd triceps skiljer de som har koll på sin träning från amatörerna. Det må vara hur som helst med det, men faktum kvarstår: En biffig biceps kan vilken gök som helst skaffa, men utan en dito triceps ser man helt oproportionerlig ut.

Redaktionen  |  Publicerad 2007-01-30 07:59  |  Lästid: 1 minut
Kings träningsredaktör Therese Eijvergård vill dock höja ett varningens finger:
– Triceps är en muskel som även involveras i de flesta bröst och pressövningar, exempelvis i bänkpress. Det är viktigt att ta hänsyn till detta då man lägger upp sitt träningsprogram, det är lätt att överträna muskeln om det finns för mycket av sådana övningar i ditt övriga upplägg.
Tränande muskel M. tricep brachii.
Utförande Greppa hantlarna med raka handleder. Böj armbågslederna och sänk ner hantlarna mot pannan. Vänd rörelsen vid 90 graders vinkel i armbågslederna. Pressa upp och repetera.
Antal 3 set, 8-12 repetitioner
Tänk på Överarmen ska hållas helt stilla då det är underarmen som ska jobba. Undvik att armbågarna pekar utåt. Raka handleder. Spänn magen.
Pushdown med rep i Cable Cross
Tränande muskel M.triceps brachii.
Utförande Stå med fötterna höftbrett. Dra i repet nära kroppen tills har raka armar. Böj i armen och stanna när har 90 grader i armbågsleden. Sträck ut igen.
Tänk på Att det bara är underarmen som jobbar. Håll handlederna raka och spänn magen.
Triceps brachii
En trehövdad muskel på överarmens baksida som har en gemensam infästning i underarmen vid armbågen, men tre olika ursprung. Det första är i överarmens bakre del, den andra i axeln och den tredje i skulderbladet. Muskelns viktigaste funktion är att sträcka i armbågsleden och att spänna ledkapseln så att denna inte kommer i kläm vid rörelsen.

Av: Text: Therese Eijvergård Illustrationer: Magnus Fallgren

Dela på Facebook
Tweeta