Världens whiskeyklassiker tar ny form
Känd från lika många rockstjärnors legendariska efterfester som fansens t-shirts går Jack Daniel's nu in i en ny era. Vi frågar oss varför den klassiska designen nu har gjorts om och hur man bäst dricker sin Jack i höst.
Johan Magnusson |
Publicerad 2011-09-26 07:39 |
Lästid: < 1 minuter
”Every day we make it, we’ll make it the best we can.” Citatet kommer från världens mest sålda whiskeys hem- och tillverkningsstad Lynchburg och kan ge ett hum om hemligheten bakom framgången. Den karakteristiska formen har ändrats ett antal gånger genom åren och nu är det dags igen. Erik Leijonhufvud, brand manager på Philipson Söderberg som ansvarar för varumärket i Sverige, berättar mer:
Hur kommer det sig att ni har valt den här nya designen?
– Den är en förfining av den befintliga, där det viktiga var att behålla det ikoniska utseendet men samtidigt se till att den nya flaskan ligger rätt i tiden. Den kvadratiska formen är nu mer framträdande och etiketten uppstädad. Ändringarna är små men den maskulina känslan tydligare.
Vilken är den drink det snackas mest om i höst?
– Det är generellt sett lite mer spritiga cocktails som gäller. När det gäller Jack Daniel’s så är det väldigt populärt att mixa den med ingefära, sockerlag och citronjuice.
Och hur dricker du den helst själv?
– Jack Daniel’s Old no7 i en Lynchburg Lemonade eller Jack Daniel’s Single Barrel rent.
Den nya flaskan finns på Systembolaget från och med början av oktober. Varunumret är 585, priset 299 (700 ml) respektive 169 (359) och alkoholhalten 40%.