Vi provkör Rolls-Royce Phantom – läs allt om märkets dyraste bil

Svindyr, knäpptyst och skräddarsydd. Kings motorredaktör Julia Brzezinska tar skärmflyget till Schweiz för att provköra en av världens mest exklusiva bilar – Rolls-Royce Phantom.

Redaktionen  |  Publicerad 2018-02-19 13:30  |  Lästid: 7 minuter

Jag singlar ner över den schweiziska Lucernesjön i ett skärmflyg. På marken väntar min frackklädda chaufför med en flaska champagne.  En helt vanlig måndag, ja inte i mitt liv, utan i en typisk Rolls-Royce-ägares. När Rolls bjuder in till provkörning får man ett tillfälligt visum till de förenta staterna av överdåd. I denna stat är alla på bra humör. Allt är skräddarsytt. Glöm standardläst och off the shelf-produkter. Tänk snarare ”min skräddare”, ”min kock” eller ”min chaufför”.

Föremålet för dagens körning är ett av världens mest exklusiva bruksföremål, alla kategorier. Phantom – Rollsarnas Rolls. Bilmärkets flaggskeppsmodell har eskorterat kungligheter och kändisar i baksätet sedan 1925 och det har nu blivit dags för den åttonde generationen. Den nya modellen mäter sex meter och har en prislapp som startar på 4,6 miljoner kr. Men en Rolls säljs sällan i grundutförande och priserna landar oftast på det dubbla. Versionen jag provkör kostar 10 miljoner. 

Att färdas i en Rolls-Royce är speciellt. Jag har tagit av mig sandalerna för att känna de centimetertjocka lammullsmattorna på golvet. Väggarna är klädda i kashmir och i taket lyser tusentals dioder som påminner om en stjärnhimmel. Nackkuddarna är fyllda med dunfjädrar. 130 kilo isoleringsmaterial med skum i däcken och sex millimeter tjocka rutor gör den till världens tystaste bil.


Vi provkör Rolls-Royce Phantom – läs allt om märkets dyraste bil
Vi provkör Rolls-Royce Phantom – läs allt om märkets dyraste bil

Himlen öppnar sig ovanför oss och regndropparna faller ner på The Spirit of Ecstasy. Figuren som har prytt Rolls-Royce motorhuvar sedan 1911 föreställer en kvinna och bär på en sorglig kärlekshistoria. Motorentusiasten lord Montagu ville ha en maskot på sin Rolls och lät tillverka en skräddarsydd kylarprydnad. Vem passade inte bättre som modell för detta än hans livs kärlek, fröken Eleanor Thornton. Eftersom lord Montagu var en gift man var de tvungna att hålla sin kärlek hemlig för omvärlden. Men deras relation fick ett abrupt slut. Paret befann sig ombord på kryssningsfartyget SS Persia på väg till Indien när första världskriget bröt ut och fartyget attackerades. Thornton omkom och lord Montagu blev ensam kvar. Kanske förklarar detta varför The Spirit of Ecstasy är så oåtkomlig i dag? Om du ser en Rolls-Royce kan du försöka få fatt i den lilla figuren, man hinner knappt vidröra henne förrän hon sänks ner i den förgyllda grillen. 

Chauffören stannar till utanför femstjärniga Park Hotel Vitznau och eskorterar mig till lobbyn. I hotellets restaurang väntar en tolvrättersmeny. Jag har Richard Carter, det högsta pr-hönset på Rolls-Royce, till bordet. Vi pratar om varumärkets historia som sträcker sig tillbaka till början av förra sekelskiftet. Tiden då storstäder som London och New York var sanitära olägenheter på grund av alla hästdroskor. 

Industrialiseringen drev teknikutvecklingen framåt, och när de första förbränningsmotorerna började produceras i större skala ersattes droskorna successivt av automobiler med drygt tio motoriserade hästkrafter.

Att åka bil för mer än 100 år sedan var bullrigt. Att åka Phantom i dag är som att befinna sig inuti en champagnebubbla från sekelskiftet. Phantom introducerades första
gången under The roaring twenties då man dansade charleston och champagnen flödade. Syftet då som nu var att sätta guldkant på tillvaron. Det har gått fjorton år sedan man lanserade den förra generationen. Fjorton år inom bilvärlden är en evighet. Att utveckla världens mest exklusiva varumärke kräver både spåkula och eftertanke. Ändå har vägen inte alltid varit spikrak.


Vi provkör Rolls-Royce Phantom – läs allt om märkets dyraste bil
Vi provkör Rolls-Royce Phantom – läs allt om märkets dyraste bil
Den största skillnaden från föregående generation Phantom är att denna är mer förfinad i detaljer, materialval och köregenskaper. Bilen är byggd på den nya plattformen ”Architechture of Luxury”, vilket innebär 30 procents ökad vridstyvhet och lägre vikt, då aluminium har använts i större utsträckning än tidigare.
Vi provkör Rolls-Royce Phantom – läs allt om märkets dyraste bil
Skräddarsy din Rolls-Royce hur du vill och ta fram din personliga kulör bland de 44 000 olika nyanser Rolls erbjuder. Sedan trettio år tillbaka är det samme man som handmålar coach line med en ekorrhårspensel på bilarna i fabriken i Goodwood. Stjärnhimmel som tillval kostar från 120 000 kr.
Vi provkör Rolls-Royce Phantom – läs allt om märkets dyraste bil
Phantom är världens tystaste bil. Av bilens tjänstevikt på 2 650 kg (nästan ett ton mer än en Volvo V70) består 130 kg av ljudisolerande material. Fönsterrutorna är sex millimeter tjocka och 22-tumsdäcken är fyllda med skum för att dämpa vägljud.
Vi provkör Rolls-Royce Phantom – läs allt om märkets dyraste bil
Instrumentpanelen är inglasad likt ett
vitrin­skåp, där du som kund själv väljer
konstnär eller formgivare som skapar delar
till instrumentpanelen efter dina önskemål.

Rolls-Royces historia tar sin början 1904. Märket har hotats av såväl krig som depressioner, men även av konkurs och rost. Företaget grundades av ingenjören Henry Royce och Charles Rolls, en slipad bilförsäljare med välbeställd kundkrets. Utbudet av bilar under 1900-talets början var stort, men motorerna var ofta både opålitliga och ineffektiva. Kvalitet och hantverksskicklighet blev Rolls-Royce usp. Köparna var vanligtvis inte de som skulle köra bilarna, och än i dag har 90 procent av alla som äger en Phantom privatchaufför. Under 1900-talets början var det än mer ovanligt att man rattade bilen själv. Ofta lät man grannpojken, som tidigare tagit hand om hästarna, ta jobbet som chaufför. Dåtidens bilar var svårkörda och krävde mekaniska kunskaper, vilket Rolls-Royce tog fasta på genom att erbjuda utbildning till kundernas chaufförer. 

När första världskriget bryter ut tar bilbyggandet en tillfällig paus. Många tillverkare får svårt att överleva, men Rolls-Royce klarar sig, mycket tack vare företagets  bepansrade bilar som kom att användas framgångsrikt av bland andra Lawrence av Arabien.

Phantom i siffror

Modell: Rolls-Royce Phantom EWB.
Längd/bredd/höjd: 5 982/2 018/1 656 mm.
Pris: från 5 650 000 kr.
Motor: 6,75 l V12 Twin-turbo 571 hk, 900 Nm vid 1 700 r/min, bakhjulsdrift. 8 stegad automatlåda. 0–100 km/h på 5,4 sekunder. Förbrukning: 13,9 l/100 km co2 319 g/km. 
Tillverkningstid: ca 3 månader. 


Därpå följer det glada 20-talet. Modellen Silver Ghost blir societetens självklara val och Rolls anses vara "The best Motor Car in The World". Och på den punkten har mycket lite förändrats, förutom att engelska kungligheter har ersatts av amerikanska rappare. Indiska maharadjor har blivit arabiska oljeshejker och tsarer har blivit oligarker.  

På 30-talet får bilarna fler hästkrafter, racing tar fart och man sätter nya hastighetsrekord både till sjöss och på land. Men depressionen är ett faktum, och 1931 köper man upp Bentley som är nära konkurs. Ett förvärv som förvånar många, då Bentley är starkt förknippat med motorljud och kraftfulla motorer – Rolls raka motsats. Man fortsätter att tillverka bilar sida vid sida fram till 90-talet och likheterna mellan de båda märkena är omisskännliga i flera modeller. 

När andra världskriget bröt ut gick bilutvecklingen återigen i dvala. Ännu en gång gallrade kriget bland bilaktörerna. Rolls-Royce överlever återigen, tack vare att man förser militären med motorer både i luften, på land och till sjöss. 

Vid krigsslutet 1945 tar livet sakteligen fart igen. Efterfrågan och konsumtionen får hjulen att börja spinna, i dubbel bemärkelse. Äntligen kan bilutvecklingen ta fart på riktigt. Automatlådan introduceras, men tillgången på högkvalitativt stål är begränsad efter kriget och bilarna rostar. Även Rollsarna. På 70-talet går den brittiska staten in för att rädda den förlusttyngda flyplansdelen, medan Rolls-Royce Motor Cars lever vidare på egen hand. Man blir uppköpta av Vickers och 1998 tar BMW Group över Rolls-Royce och Volkswagen tar över Bentley.


Vi provkör Rolls-Royce Phantom – läs allt om märkets dyraste bil
Grillen är inspirerad av av Pantheon-templet i Aten och kylarprydnaden The Spirit of Ecstasy föreställande Eleanor Thornton har prytt
Rolls-Royce-bilar sedan 1911.
Vi provkör Rolls-Royce Phantom – läs allt om märkets dyraste bil
En sägen påstår att man ska kunna balansera ett mynt på Rolls motorer, undertecknad har testat och det funkar! V12:an är otroligt kraftfull och har en len och fin gång.

Favorittillval:

1. Ullmattor. Pris: från 11 800 kr.
2. Stjärnhimmel. Pris: från 120 400 kr.
3. Two tone – tvåfärgad kaross. Pris: från 87 500 kr.
4. Coach line – vertikal linje handmålad med ekorrhår. Pris: från 13 300 kr.
5. Stitching – kontrastsömmar i sätena. Pris: från 16 750 kr.

2003 nylanserar märket Phantom i fyra olika karossutföranden (sedan, förlängd sedan, coupé och cabriolet) och därpå följer tre andra modeller: fyrdörrarscabben Dawn, coupén Wraith och sedanen Ghost. Tidigare i år lanserade man Black Badge – Rollsar med högre trimningsgrad – V12-motorn som annars verkar utan höras fick sig en rejäl makeover. Rolls-Royces vd Torsten Müller-Ötvös talar ogärna om
volymer, men förra året uppgick produktionen till drygt 4 000 bilar. Enligt honom har man inga ambitioner att öka produktionen. Volym är motsats till lyx.

Rolls-Royce har sedan hösten 2016 en butik på Birger Jarlsgatan i Stockholm och man har hittills sålt ett tjugotal bilar i Sverige. En representant jag talar med under kvällen berättar att man vanligtvis kommer till Rolls när man har flera uppsättningar av allt som går att köpa för pengar. Jag spinner vidare: "När man inte längre kan memorera sina postnummer runt om i världen och under en vinlunch inser att man har dubbla villor vid Comosjön? Eller när man inte minns om man har sin yacht i Karibien eller Medelhavet?"


Det har blivit dags att köra. Jag knappar in Furkapasset i navigationen och kör upp i de schweiziska bergen. Slingrar mig genom samma hårnålar som James Bond gjorde i en gul Phantom i Goldfinger 1964. En måndag på jobbet blir inte bättre än så här. Inte en bil heller, för den delen. Tunn ratt, fenomenal styrservo och en V12-motor som bara ger och ger. De snäva hårnålarna hanteras med lätthet tack vare den nya fyrhjulsstyrningen, och växellådan sköts via satellitavläsning för att säkerställa att bilen alltid har den bäst lämpade växeln i. Under huven tronar tolv cylindrar, 563 hästkrafter och 900 Nm. Detta är en motor som beter sig som om den fostrats på boarding school i Oxford. 

Jag stannar på toppen av passet och beundrar bilen. Dörrarna riktade mot varandra, så kallade självmordsdörrar. Porportionerna är vansinnga. En del hjul till två delar kaross. Bilar ser vanligtvis inte ut så här! När jag står framför motorhuven når den ovanför midjan – och då är jag 173 centimeter lång plus höga klackar. Detta är en mankhöjd som förpliktigar. Vågar man ens spekulera i hur hög suven Cullinan, som lanseras någon gång under nästa år, kommer att bli?

Rolls-Royce kommer med en baksida – förr eller senare måste man tas ner på jorden och det är en smärtsam upplevelse. Men är det inte just det som är hela poängen? Att det finns dessa vansinniga ting som kan ta oss på upplevelser bortom det världsliga?

Dela på Facebook
Tweeta