VW Golf Generation VI: Stram, elegant och användarvänlig

Nya VW Golf lär bli dyrare än tidigare men bränsleeffektivitet, design och interiörens höga kvalitet gör den ändå mycket konkurrenskraftig.

Redaktionen  |  Publicerad 2008-10-24 09:46  |  Lästid: < 1 minuter
Bild 429867
Det har sålts tjugosex miljoner VW Golf sedan starten 1974. När nu generation sex presenteras är ansvaret på företaget tungt. För att kunna sälja måste bilen vara både mainstream och ha karaktär.
Bakgrund
Egentligen är Golf en mängd olika bilar i en. Från sportiga kraftpaket som R32 och GTi till billiga och praktiska pendlarfordon. Koncept för framtiden är redan presenterade med fokus på miljöfrågor som till exempel hybridbilen Twïn Drive vars elmotor kan laddas i ett vanligt eluttag. VW Golf är också bilen som gav namn åt en helt ny kategori fordon som växte fram efter oljekrisen i mitten av sjuttiotalet.
Utseende
VW producerar tretusen bilar om dagen och måste alltså sälja lika många fordon varje dygn. Golf har en kundkrets med allt ifrån konservativa och försiktiga till avantgardister och sportiga racingkids – jobbet blir med andra ord tufft jobb för de som sitter vid ritbordet.
Kvar från tidigare år är den breda boomerangformade ytan bakom bakdörren – en väldigt karakteristisk detalj för Golf. Utmed bilens sida har skulderlinjen balanserats ned en aning vilket gör att bilen ser slankare ut än föregångaren. En viktig uppgift för moderna bildesigners är att kunna synkronisera nya säkerhetskrav med formgivningen. Ytan på de yttre backspeglarna har växt men de upplevs för den skull inte som större. Riktigt bra design ska egentligen inte märkas.
Mycket vikt har också lagts vid att få alla linjer att gå samman. Sidolinjen flyter till exempel in i strålkastarglasets brytpunkt och vidare in i grillen. Det har vi tidigare sett på sportbilen Scirocco och det är en del av företagets framtida formspråk. Den nya fronten är ett elegant lyft från den tidigare generationens kromexcesser.  Överlag visar nya VW Golf upp en elegans som inte synts sedan den första modellen för drygt trettio år sedan
Interiören är stram, elegant och användarvänlig. Ett rikt utbud av material gör det möjligt att få kupén mer spännande. Extremt bra ljudisolering höjer intrycket.
Cruisa
Riktigt spännande blir det inte förrän vi får sätta oss i nya GTi som kommer att bli tuffare än på mycket länge. Många klassiska designattribut kommer också igen som de röda ribborna i grillen. Motorn är på 210 hästkrafter men skall ändå ha en betydligt lägre förbrukning samt ett lägre koldioxidutsläpp än tidigare. Att köra GTi får vi dock vänta med till nästa sommar.
Redan nu finns en modell med bra klös i. Ur en liten 1,4-litersmotor har teknikerna pressat fram 160 hästkrafter med hjälp av turbo och kompressor.
Image och konkurrenter
Även om VW Golf är själva måttstocken i klassen är konkurrensen stenhård. Få bilar, som till exempel Volvo C30, kan dock mäta sig med Golf i modellrikedom men från Korea kommer billigare bilar och från Frankrike lite mer personliga. Den egna koncernen konkurrerar också med bland annat lyxigare Audi A3.
Pris och basfakta
VW Golf 1,4 TSI 2009
Motor: 1,4 liter, turbo och kompressor
Effekt: 160 hkr.
Toppfart: 220 km/h
0 – 100 km/h: 8 sekunder
Pris: Ännu ej fastställt.
Utslag
Nya VW Golf lär bli dyrare än tidigare. Men bränsleeffektivitet, design och hög kvalitet interiört gör den ändå mycket konkurrenskraftig.

Av: Kenneth Tonef, motorreporter

Dela på Facebook
Tweeta