Zlatan toppar svenska YouTube 2014

Volvoreklamen Made by Sweden med Zlatan Ibrahimovic i huvudrollen toppar listan över de mest populära klippen på svenska YouTube i år.

Redaktionen  |  Publicerad 2014-12-10 10:00  |  Lästid: < 1 minuter
Zlatan toppar svenska YouTube 2014
Zlatan slår ännu ett rekord, nu är han mest populär på svenska YouTube.

Ohotad etta på årets svenska YouTube-topplista är Zlatans och Volvos hyllning till Sverige i reklamfilmen Made by Sweden. Filmen fick stort genomslag direkt när den släpptes i januari och visades över en miljon gånger innan den ens legat uppe i två dygn.

Tvåa på listan är humorstjärnan och tidigare Idol-deltagaren Daniel Norberg som gjort sig känd för sina sketcher och musikvideos. I klippet driver han med artisterna som var med i årets upplaga av Melodifestivalen. Bronsplatsen tas av ytterligare en svensk musikalisk talang – Daniels Jojk av Jon Henrik, ett tävlingsbidrag från Talang Sverige 2014 som fångat många svenskars hjärtan.

– Det är väldigt roligt att se att svensk humor uppskattas och kan mäta sig i konkurrensen med giganter som Zlatan och Volvo. Samtidigt ser vi att allt fler företag tagit sig in på topplistan med innehåll som engagerar målgruppen och anpassat för plattformen, säger Anna Gernandt, partneransvarig på YouTube i Sverige.


På den svenska listan återfinns även internationella YouTube-succéer som First kiss och #LikeAGirl. I First kiss filmas 20 främlingar när de för första gången träffas och kysser varandra. Klippet #LikeAGirl får Always tittarna att fundera över vad det innebär att göra något "som en tjej" - en film som har spridits flitigt i sociala nätverk under året.

Varje minut laddas det upp 300 timmar material på YouTube världen över.

Dela på Facebook
Tweeta