8 frågor och svar om Zlatans nya märke A-Z

Idag lanserar Zlatan sitt nya varumärke A-Z. Märket är grundat tillsammans med Dressmanns vd Petter Varner och ska fokusera på träningskläder. Vi har pratat med A-Z:s pressansvariga.

Rasmus Blom  |  Publicerad 2016-06-07 11:54  |  Lästid: 3 minuter

Hur involverad är Zlatan i A-Z?

– Zlatan är en av ägarna och grundarna av A-Z. Han är därför delaktig i alla led. A-Z är ingen kampanj, utan ett nytt märke och bolag – hans märke och företag. Zlatan bestämmer hela inriktningen för A-Z.

8 frågor och svar om Zlatans nya märke A-Z
Foto: Daniel Blom/Acne Photography

Vad är syftet med märket?

– Zlatan vill göra sport i allmanhet och sportkläder i synnerhet tillgängligt för alla, över alla åldrar, idrotter och delar av världen.

8 frågor och svar om Zlatans nya märke A-Z
Foto: Daniel Blom/Acne Photography

Kommer Zlatan själv att bära A-Z:s plagg?

– Självklart. Zlatan är delaktig i hela den kreativa processen, särkilt när det kommer till kvalitet, funktionalitet, passform och teknologi. A-Z är specialdesignat av och för Zlatan, och för alla som vill träna i bra kläder.

8 frågor och svar om Zlatans nya märke A-Z
Foto: Daniel Blom/Acne Photography

Varför valde Zlatan just Varner som samarbetspartner?

– Zlatan och Varner valde varandra. Zlatan kan träning och Varner kan handel. Båda vill göra sport och träningskläder tillgängligt för alla genom att göra kläder som funkar när som helst.

8 frågor och svar om Zlatans nya märke A-Z
Foto: Daniel Blom/Acne Photography

I vilka länder kommer A-Z att säljas?

– Till att börja med Sverige, Norge, Finland, Danmark, Tyskland, Nederländerna, Frankrike, England, Österriker, Spanien och Italien. Därefter expanderar vi så fort vi känner oss redo.

8 frågor och svar om Zlatans nya märke A-Z
Foto: Daniel Blom/Acne Photography

Hur kom A-Z till?

– Petter Varner och Zlatan Ibrahimović träffades för drygt ett år sedan och insåg att de delade samma idéer och värderingar. Ett långsiktigt avtal tecknades och idén till A-Z föddes. Båda insåg att de kunde uträtta fantastiska saker tillsammans med målet att göra världen lite bättre. De tog det hela vägen från A till Z.

8 frågor och svar om Zlatans nya märke A-Z
Foto: Daniel Blom/Acne Photography

A-Z fokuserar på herrkläder och unisex-barnkläder, varför ingen damkollektion?

– Damkollektionen tog lite längre tid att utveckla, men det kommer. 

8 frågor och svar om Zlatans nya märke A-Z
Foto: Daniel Blom/Acne Photography

Varför A-Z?

– A-Z handlar om resan, och detta vet Zlatan bättre än någon annan. Han började inte med lyxiga träningskläder på en grön fotbollsplan. Han spelade på asfalt utanför sin mammas lägenhet. Han visste att om han tränade hårdare än alla andra så kunde han bli bäst. A-Z handlar om det fokuset. Det handlar om att tro på sig själv mot alla odds. Det handlar om att göra sport tillgängligt för alla genom att inspirera folk att tro att de klarar det. Det handlar om att ta dig från A till Z, oavsett utrustning, och den enda som kan göra det är du.



Dela på Facebook
Tweeta