#89 Sneaker-samarbete

Redaktionen  |  Publicerad 2007-04-23 05:29  |  Lästid: < 1 minut

#89 SneakersamarbeteEtt sneakersamarbete består i att ett skoföretag utvecklar en sko tillsammmans med en utomstående part. Sneakersamarbetets odiskutabla guru är Yohji Yamamoto, som våren 2003 i samarbete med Adidas utvecklade labeln Y3. Idag är greppet väldigt vedertaget i modebranschen, och varje sneakerfabrikör med självaktning bör då och då släppa en limiterad samarbeteskollektion för att väcka intresse hos modejournalister och åtrå hos sneakerköpare. Samarbetspartnern kan vara  en hajpad designer (Yohji Yamamoto), en artist som av någon anledning kan sälja sneakers (50 Cent), en häftig butik (111vox.com) eller ett annat modeföretag (Acne+Tretorn).

Bild 428720
Exempel på ett svenskt sneakersamarbete 2007 är Acne och Tretorns Chuck Taylor-influerade hi-tops.
Dela på Facebook
Tweeta