Apple stäms efter medvetna prestandaförsämringar

Åtta stämningsansökningar har lämnats in efter förra veckans avslöjande om att Apple medvetet gör äldre telefoner långsammare. En av dem kräver mobiljätten på 999 miljarder dollar i skadestånd.

Magnus Kvandal  |  Publicerad 2017-12-28 10:04  |  Lästid: 2 minuter

Apple har bedragit sina kunder genom att utan förvarning göra deras telefoner långsammare. Detta enligt de åtta stämningsansökningar som har lämnats in till domstolar i delstaterna Kalifornien, New York och Illinois. En av stämningsansökningarna kräver Apple på 999 miljarder dollar i skadestånd, skriver Patently Apple.

Det var veckan innan jul som det avslöjades att Apple genom mjukvaruuppdateringar medvetet gör äldre Iphonemodeller långsammare, vilket slutade med att Apple i ett uttalande bekräftade att de i det senaste årets uppdateringar till Iphone 6, 6S, SE och 7 hade en funktion som skulle släta ut strömförbrukningen i telefoner vars batterier var slitna, kalla eller dåligt laddade, för att undvika att telefoner med sämre batteriprestanda plötsligt stänger av sig själva utan förvarning. I praktiken innebär det att telefoner med den nya mjukvaran får betydligt sämre prestanda. 

Enligt stämningsansökningarna rör det sig inte om en åtgärd för ökad stabilitet, utan om bedrägeri. Enligt en av stämningarna, som lämnades in i San Francisco i torsdags, är batteriets oförmåga att leverera den kraft processorn behöver en defekt. ”I stället för att åtgärda felet på batteriet genom att erbjuda gratis batteribyte till alla påverkade telefoner har Apple försökt dölja felet” står det i stämningen, skriver Reuters.

Det som ses som problemet är att Iphoneanvändare kan ha trott att deras telefoners försämrade prestanda berodde på att de var gamla och att de därför valt att köpa en ny telefon, när det i själva verket kan ha berott på ett slitet batteri som kunde ha bytts ut till en bråkdel av priset för en ny telefon. 

– Om det visar sig att kunderna skulle ha bytt ut batterierna i sina telefoner i stället för att köpa nya om de hade känt till vad uppdateringarna gjorde, då kan det vara ett fall av bedrägeri, säger Rory Van Loo, professor vid Universitetet i Boston och specialist på lagar kring konsumentteknologi, till Reuters. 

Dela på Facebook
Tweeta