”Berns har investerat nio miljoner”

Hon är kvinnan som drar i modeveckans trådar. King tog ett snack med Berns marknadschef Annika Frisch om dyra produktioner, teknik som inte får krångla och vad prinsessan Madeleine egentligen gör under veckan.

Hur känns det såhär precis innan Berns modevecka?
– Det är mycket att göra som vanligt, men nu precis innan har jag frågat mig själv: Vad har vi missat? Varför känns det så lugnt så här på förhand? Men alla man pratar med, från designers till sponsorer och press, är positiva inför veckan.
Vilka är den här säsongens nyheter?
– Förutom att några varumärken, bland annat Dr. Denim och Max Factor Award-vinnaren Lovisa Burfitt, visar här för första gången, har vi än en gång fått stöd från Svenska Institutet och Visit Sweden. Den här gången invigs veckan av landstingsrådet Filippa Reinfeldt och det är en del av det politiska perspektivet vi vill få in på modeveckan. Vi vet alla att mode är en extremt stark kulturbärare, men vi har kämpat länge för att även få in politiken och näringslivet i veckan, och att både kultur- och ekonomidelen i morgontidningarna har rapporterat inför veckan tycker jag är ett tecken i tiden.
Vilka internationella gäster är du extra nöjd med att ha fått hit?
– Italienska Vogue, spanska Elle och amerikanska V Magazine. Vi har haft ett stort intresse från internationell press för att få komma, och till slut fått hit ett 40-tal från den utländska pressen.
Vilken visning ser du själv mest fram emot?
– The Local Firm ska bli jätteroliga att se, och även Lovisa Burfitt. Jag var på hennes allra första visning, på Grand Hôtel för många år sedan, och det ska bli kul att se hur hon har utvecklats.
Hur kommer allmänheten märka att det är modevecka i stan?– Jag skulle vilja lyfta fram två saker. Framförallt blir det på onsdag kväll när vi arrangerar Fashion Night för första gången, där butikerna längs Biblioteksgatan har öppet för slutkunderna med olika events och rabatter i butikerna. Sedan hoppas jag verkligen att tekniken är med oss när vi livestremar Beckmans visning på storbildsskärmarna på Stureplan i morgon klockan 13.30.
Hur ser prinsessan Madeleines engagemang i modeveckan ut den här gången?
– Hon är fortfarande beskyddare och fick även den här gången en förfrågan om att inviga veckan, men tackade den här gången nej på grund av utlandsvistelse.
Hur mycket kostar veckan att genomföra?– Det jag kan säga är att det här är nionde säsongen för modeveckan och under åren som varit har Berns Salonger investerat nio miljoner kronor i modeveckan.
Annika Frisch egen favorit, The Local Firm, från modeveckan i somras. (Foto: Mathilda Österlund.)
Johan Magnusson är reporter och bloggare. För Kings räkning rapporterar han direkt från Fashion Week by Berns.