Björn Borg utmanar Adidas: ”Vi är snabbare och smartare”

Björn Borg går ihop med den prisbelönta designern Craig Green och på måndag visas kapsylkollektionen på Stockholms modevecka. Vi tog ett snack med Jonas Lindberg Nyvang, global marknadsdirektör på Björn Borg.

Rasmus Blom  |  Publicerad 2016-01-28 15:21  |  Lästid: 2 minuter
Björn Borg utmanar Adidas:
Björn Borgs marknadsdirektör Jonas Lindberg Nyvang vill utmana drakarna.

Craig Green är ett av modevärldens hetaste namn just nu och hans visning under modeveckan i London tidigare i år fick mycket uppmärksamhet. Det måste kännas bra att få till det här samarbetet just nu?

– Det känns fantastisk. Vi på Björn Borg älskar Craig Green och hans kompromisslösa design. Han har nu för första gången designat en sportmodeskollektion för både kvinnor och män. Kollektionen är stark och konceptuell. Den är något helt annat än vad de stora drakarna gör.

Craig Greens plagg har synts på stilikoner som Drake, A$AP Rocky och Nick Wooster. Vem skulle du helst se i ett plagg från Craig Green x Björn Borg-kollektionen?

– Vi vill ju såklart att så många som möjligt bär kollektionen men det vore kul att se Zlatan, Kanye eller Rick Owens i kollektionen.

Craig Green är känd för att mixa lyxig minimalism med dramatiskt skulpterade plagg. Ganska svårburet mode. Kommer vi känna igen det i er samarbetskollektion?

– Craig har lämnat ett tydligt avtryck i sin design av kollektionen men briefen var en sportmodekollektion med en blandning av livstil och performance-plagg. Det är en intressant mix av Björn Borg och Craig Greens minimalistiska och konceptuella stil. Jag skulle säga att den inte är speciellt svårburen då jag själv har beställt nästan hela kollektionen. Men visst, det är hög modegrad.

Björn Borg utmanar Adidas:
Craig Green tar emot folkets jubel på modeveckan i London. Foto: Getty Images

Vilken typ av plagg är det vi kommer få se? Och hur kommer de ligga prismässigt?

– Det är en blandning av performance-tights, konceptuella toppar, kiltade ponchos, parkas och bombarjackor i kombination med mer funktionella träningsplagg som sporttoppar, performance-tights och superlätta track pants med dragsnören. Alla plagg finns i både benvitt och svart. Plaggens priser varierar från några hundralappar för en hatt till över fyra tusen kronor för en kiltad poncho i butik.

Ni har tidigare år gjort storslagna och påkostade visningar under modeveckan, vad kan vi förvänta oss av presentationen på måndag?

– Craig har varit hjärnan bakom hur vi presenterar kollektionen och han har valt att göra en statisk presentation på Wetterling Gallery där vi skapat en suggestiv installation av ljus, mörker och mode skapad av Sahara Widoff. Det kommer vara något helt annat än en traditionell visning.

Björn Borg gör en resa från underklädesmärke till sportmodevarumärke. Hur ska ni ta upp kampen med Nike, Adidas och de andra jättarna?

– Vi är snabbare, smartare och kan agera mer lokalt i kombination med att vi är helt orädda. Vi tror att vi kan förändra spelplanen genom att utmana jättarna med sportmodekollektioner som kombinerar perfekt passform, stark funktionalitet och ett unikt uttryck.

Läs mer: Nu förlorar Björn Borg alla miljoner: ”Ett dumt beslut”

Dela på Facebook
Tweeta