Bli köpsmart

King hjälper dig att räta ut frågetecknen kring dina rättigheter som konsument.

Öppet köp innebär att du får pengar tillbaka om
du ångrar ditt köp och lämnar in varan inom en viss tid. Enligt lag behöver
inte butiken ge dig öppet köp därför är det viktigt att du ber om det innan du
betalar. Om butiken går med på det måste detta antecknas, förslagsvis på
kvittot. Det du bör tänka på när du återlämnar varan är att den ska vara i
samma skick som när den köptes, och att den är tillbakalämnad innan öppet
köptiden gått ut.
Garanti betyder att säljaren ansvarar för att
varan fungerar och behåller kvaliteten under en viss tid. Det är frivilligt för
säljaren att lämna garantier. Om garanti erhålls är säljaren skyldig att
lämna tydlig information till dig om dess innehåll och när den gäller. Om varan
försämras under garantitiden på ett sätt som omfattas av garantin så betraktas
varan felaktig. Du kan då som konsument ställa reparationskrav eller kräva en
helt ny vara.
Reklamation innebär att du meddelar säljaren att
varan du köpt är felaktig och att du inte är villig att behålla produkten.
Felet måste meddelas inom en skälig tid efter att du upptäckt det. Under de
första sex månaderna efter köpet är det säljarens sak att bevisa att felet inte
fanns, därefter är det du som köpare som måste kunna bevisa att felet fanns
från början.
Källa: www.konsumentverket.se