Boomerang kommer tillbaka

Ett av Sveriges mest anrika modemärken, Boomerang, fyller 35 bast – och de senaste årens arbete med att bredda, föryngra och återvinna kollektionerna, för att attrahera en yngre och mer modemedveten kund, har gett resultat. Vi träffar märkets creative director Catti Lang Unenge och tar tempen på Boomerang 2011.

Johan Magnusson  |  Publicerad 2011-07-21 11:14  |  Lästid: 2 minuter

Bild 424447
Boomerang, sommaren och hösten 2011.


Sommarens och höstens kollektioner är i Kingredaktionens tycke de starkaste på länge – inte minst kavajer, jackor och andra ytterplagg övertygar.
Vi har förfinat vår produktutveckling och försökt anpassa den till dagens konsument. Att som kille köpa en jacka är kanske inte som att köpa en ny bil, men ni har blivit mycket mer krävande och fodrar både funktion och snygg estetik. Det är en stor utmaning, menar Catti Lang Unenge.

Hur bär man era jackor och kavajer i sommar?

– Våra enklare jackor är designade för att passa in i miljöer utan dresscode. För festligare tillfällen har vi härliga, okonstruerade kavajer i våra kollektioner, både i sommar och till hösten.

Hur matchar man dem?– Tittar man på de övriga plaggen är det en avslappnad och stillsam semesterkänsla i sommarens kollektion, med slappa linneskjortor och shorts som vi fått till i ett riktigt skönt material.

Höstkollektionen, och inte minst jackorna, ser mycket lovande ut. Har du någon egen favorit?
Jag gillar vår lättare, halvlånga dunjacka i återvunnen polyester, som knyter an till vårt hållbarhetstänk (pris 1 900 kronor, längst till vänster på bilden ovan, reds anm).

Apropå hållbarhetstänk så verkar ni ha fokuserat mycket på just återvinning. Hur jobbar ni med det?
Vi vill få en relation till våra kunder och inte bara sälja på dem våra kläder. Sedan en tid tillbaka kan alla som vill gå in i någon av våra 20 egna butiker, lämna in ett valfritt Boomerang-plagg och få tio procent rabatt på ett nytt.

Hur har det gått?
– Hittills har vi samlat in 7 000 plagg. Eftersom vi säljer alla vi får in som är hela och rena, så har våra butiker utvecklats med särskilda second hand-avdelningar. Det är härligt att vi kan få visa upp vårt arv i form av gamla 70-talsskjortor, som får nya kompisar med högre modegrad som grannar i butikerna. Det är precis den spänsten vi vill ha i våra kollektioner, avslutar Catti Lang Unenge.
Bild 424448
Se också: Boomerang vår/sommar 2011.

Dela på Facebook
Tweeta