Bruno Pieters lägger korten på bordet

Total transparens – det vill designern Bruno Pieters erbjuda sina kunder och han blir således världsunik i en bransch som sällan redogör för kläders tillverkningsprocess.

I dagarna lanserades det innovativa projektet Honest By av belgaren Bruno Pieters, kanske mest känd som den före detta designern för Hugo Boss underlinje Hugo. Idén är smått revolutionerande i det avseendet att de arbetar med total transparens vad gäller prissättning och tillverkning, vilket modeföretag inte har gjort sig kända för att göra. Enligt dem själva är de det enda företaget i världen som fullständigt redovisar för kund allt som ligger bakom varje enskild produkt – från sytråd till färdigt plagg.
– Vi är själva konsumenter och vill erbjuda andra att på ett medvetet sätt kunna köpa plagg, säger Bruno Pieters.
Stor vikt läggs även vid miljömedvetenhet och materialvalen är i det uteslutande ekologiska. Man redovisar även tillverkningens koldioxidutsläpp och för många av basplaggen finns veganska alternativ.
Honest By är tveklöst ett innovativt och vågat sätt att ge sig an en marknad där kunder ställer allt högre krav på kvalitet och hållbara tillverkningsmetoder. Men ”högkvalitativ” tillverkning och ett fläckfritt samvete kostar och är inte för alla – resultatet är plagg som ligger i det övre prisskiktet och en vit skjorta kostar drygt 4 000 kr.
I nuläget är det endast Bruno Pieters egen design som finns tillgänglig men i framtiden kommer även fler designers ha sina kapselkollektioner till salu på deras online-shop.


