Doft från Y-3

Från kläder till doft – Y-3 breddar utbudet.

Gustaf Sjöholm  |  Publicerad 2013-01-21 08:52  |  Lästid: < 1 minut
Doft från Y-3

Japanske designern Yohji Yamamoto har under åren gjort sig känd för att samarbeta med flera kända märken, däribland Hermès och Mandarina Duck. 2003 skapade han tillsammans med Adidas, linjen Y-3, som blivit kända för exklusiva sportiga plagg.

För att fira Y-3:s första tio år presenterades i lördags ”Black Label” – märkets första herrdoft. Den utlovas öppna på inslag av kardemumma och ringblommor för att sedan leda vidare till peppriga toner av cederträ och lavendel.

– Att göra en parfym är en stor skillnad jämfört med att designa kläder. Det innebär så många personer och åsikter, men i båda fallen handlar det om att spela på känslor, kommenterade Yohji Yamamoto i samband med lördagens lansering.

Hur det fungerar i praktiken, bortom abstrakt doftmåleri, vet vi i början av februari när Black Label börjar säljas. Doften kommer i 75-milliliters flaska med en prislapp kring 95 euro. Går att köpa i specifika Y-3-butiker samt i Y-3:s online-butik.

Dela på Facebook
Tweeta