Doft från Y-3

Från kläder till doft – Y-3 breddar utbudet.

Japanske designern Yohji Yamamoto har under åren gjort sig känd för att samarbeta med flera kända märken, däribland Hermès och Mandarina Duck. 2003 skapade han tillsammans med Adidas, linjen Y-3, som blivit kända för exklusiva sportiga plagg.
För att fira Y-3:s första tio år presenterades i lördags ”Black Label” – märkets första herrdoft. Den utlovas öppna på inslag av kardemumma och ringblommor för att sedan leda vidare till peppriga toner av cederträ och lavendel.
– Att göra en parfym är en stor skillnad jämfört med att designa kläder. Det innebär så många personer och åsikter, men i båda fallen handlar det om att spela på känslor, kommenterade Yohji Yamamoto i samband med lördagens lansering.
Hur det fungerar i praktiken, bortom abstrakt doftmåleri, vet vi i början av februari när Black Label börjar säljas. Doften kommer i 75-milliliters flaska med en prislapp kring 95 euro. Går att köpa i specifika Y-3-butiker samt i Y-3:s online-butik.