Carlsberg brygger öl med AI

Carlsberg investerar tiotals miljoner i forskning för att i framtiden kunna hitta rätt smak snabbare med artificiell intelligens.
Den danska bryggerijätten Carlsberg tycker att det tar för lång tid att hitta smaker och aromer i öl, och hoppas att artificiell intelligens ska vara lösningen. Företaget samarbetar med Microsoft och två universitet i ett projekt där målsättningen är att med hjälp av sensorer och maskinlärning kunna utveckla nya ölsorter snabbare, och förbättra kvalitetskontrollen.
– Det kommer att vara extremt fördelaktigt för oss. Det handlar om minska tidsåtgången och kostnaden för att utveckla ny öl, speciellt innovativa sorter med nya smaker. Det säger Jochen Förster, chefen för jäst och jäsningsavdelningen på bryggeriets forskningslabb, till Financial Times.
Carlsberg, som är världens fjärde största öltillverkare i försäljning räknat, ser alltså stor potential i tekniken, även i andra områden som mat och medicin. Enligt Jochen Förster kan sensorerna snabbt upptäcka föroreningar i jord, luft och vatten.
Projektet startade för ett år sedan med att Jochen Förster blev frusterad över att det saknas en metod för att snabbt kartlägga olika smaker och aromer. Carlsberg började då samarbeta med universitetet i Århus, och snart hade de utvecklat ett system som kunde skilja på fyra olika ölsorter. Från januari och tre år framåt ska Carlsberg jobba med att utveckla något som kan användas kommersiellt.
AI och sensorer skulle kunna korta utvecklingstiden för en ny öl med omkring 30 procent, enligt Jochen Förster. I dag är ölbryggare beroende av människor för att upptäcka smaker och aromer. Man använder också kromatografi eller spektrometri för att studera olika ämnen i en blandning. Det är enligt Jochen Förster en långdragen process som ibland kan ta flera timmar för varje vätska som testas.