COS har hittat hem

Sedan 2007 har H&M-äga modekedjan COS (Collection of Style) klippt banden till ett flertal filialer i Europas största städer. Efter att ha öppnat fem stycken i London och tre i Berlin tar de i morgon Biblioteksgatan i Stockholm i besittning och vi har träffat chefsherrdesignern Martin Andersson inför öppningen av den största COS-butiken hittills.

Johan Magnusson  |  Publicerad 2011-05-19 06:53  |  Lästid: < 1 minut

Bild 424655
Martin Andersson.

Allra först: De bästa nya plaggen från COS.
– Vi gör kläder av bra kvalitet med en hög modegrad, och säljer dem till ett rimligt pris. Herrsidan består av tre delar: basplagg, trendplagg och klassiska plagg i ny tappning. Hos oss finns hela garderoben samlad, och även om vi är duktiga på att fånga upp trender fokuserar vi främst på produkter med lång livslängd, berättar Martin Andersson.
Ni är snart uppe i 40 butiker världen över  varför dröjde det så länge innan ni kom till Sverige?
– Expansionstakten är väldigt beroende av att hitta den rätta lokalen – för COS del helst mellan huvudgatorna och lyxmärkenas butiker – och i Sverige tog det lite tid.
Hur ser plaggen ut?
– Rena linjer och en modern kändla – det är inte ovanligt att vi låter arkitektur och inredning inspirera när vi designar kollektionen.
Kunden då  vem ska handla era kläder?
– Män som gillar tidlös design, har en stilmedvetenhet och värdesätter kvaliteten på produkterna.
Finns det några specifika plagg du vill rekommendera just nu?
– Tunikan har blivit vårt ikonplagg, och den här säsongen kommer den i helvitt, med rutor, med kraftiga ränder och i flera andra varianter. Över det bärs lämpligen en slapp navyblå blazer. För regniga sommardagar är vår kornblå och mycket detaljrika mac-rock en bra investering.
Kommer det att komma fler COS-butiker till Sverige?
– Det blir jättespännande att öppna i Stockholm, och efter det vill vi självklart utöka varumärket i Sverige.
Dela på Facebook
Tweeta