”Det var bättre på fascisternas tid”

Redaktionen  |  Publicerad 2008-07-11 14:03  |  Lästid: < 1 minut

Vår eminenta fredagspanel – bestående av modejournalisten Karolina Skande, Kings modredaktör Claes Juhlin och Nikolaj d’Etoiles kreativa chef Tobias Björkstedt – om hur våra svenska politker klär sig.
 

Bild 427595 Claes Juhlin, moderedaktör på King.

– För att som vänsterpolitiker betraktas som trovärdig måste du redan i unga år koppla bort allt vad fåfänga heter – hur du än gör slutar du i sunkiga t-shirtar och illasittande mollskinnsvästar. I politikerkretsar är det säkert synonymt med en ståndaktig hållning och rättvisa beslut. Gott så. Men så fort du lämnar Rosenbad blir du bara förknippad med dålig hygien.

 

Som högerorienterad politiker däremot har du ett gyllene tillfälle att demonstrera konservativa värderingarna i din klädsel – dofta old money. Något de så klart inte tar tillfället i akt att göra. Hästsvans på finansministern? Reinfeldts spektakulärt fula kostymer? De ser ut som patrask hela bunten. Allt var bättre när fascisterna härjade och valmöjligheterna var mindre, när de enda alternativ som fanns var ridstövlar och bruna skjortor.

Bild 427596

Karolina Skande, modejournalist som även driver bloggen Hotspot

– Det känns orättvist att klumpa ihop alla till en hög av dåliga kläder, Nyamko Sabuni exempelvis klär sig väldigt fint. Generellt sett finns det dock en del kvar att önska, svenska politiker måste förstå att kläder inte bara är trams utan någonting man signalerar med.

Att vår egen statsminister åkte på statsbesök i chinos och pikétröja känns ganska… oproffessionellt. Jämför exempelvis med hans franska motsvarighet, Nicolas Sarkozy, som alltid är oklanderligt klädd. Att han tar hjälp av en stylist är ingen ursäkt, de gör även våra svenska politiker och det går uppenbarligen ändå inte hela vägen hem.

Foto: Mattias Dahlskog

Bild 427597

Tobias Björkstedt, creative director på Nikolaj d’Etoiles.

– Vi svenskar inklusive politiker är ju väldigt försiktiga. Jag tycker att vi borde ta för oss mer – våga lite. Behålla vår ödmjukhet men vässa till klädseln. Sverige är ju också ett varumärke som vilket klädföretag som helst, image och pr är viktigt! Internationellt så står vi ju inte särdeles högt i kurs. Men det går ju att ändra på med enkla medel. Pamela Bellafesta får ta tag i det, en fluga istället för slips på stadsministern kanske?

Av: Henrik Sagen

Dela på Facebook
Tweeta