Diesel köper Viktor & Rolf

Sitter säkert. Diesels Renzo förstärker ytterligare sitt modeimperium genom att förvärva Viktor & Rolf.
Diesels italienska grundare Renzo Rosso har köpt majoriteten av aktiekapitalet i det holländska designmärket Viktor & Rolf, för gemene man mest kända för sitt designsamarbete med H&M. Enligt Rosso själv har han som målsättning att förvandla det till ett av framtidens främsta modehus.
Diesel-dirigenten ska nu göra stora investeringar för att stärka duons konfektionslinje, och lägga till accessoarprodukter som optik- och solglasögon samt smycken. Dessutom ska fristående butiker öppnas på attraktiva butikslägen.
Diesel har tidigare gjort investeringar i Martin Margiela, Dsquared och Sophia Kokosalaki. Just hur mycket den italienska lyxliraren fick punga ut för Viktor & Rolf har inte tillkännagetts, men det drabbar förvisso ändå inte någon fattig.
Diesel omsätter idag över en miljard euro, har 4 000 anställda världen över och så fort Diesels överhuvud reser gör han det i sin privatjet. Mångsysslaren Rosso har dessutom sin egen vingård och han äger också ett eget skivbolag.