Dressmann samarbetar – med Rolling Stones

I en lång, exklusiv intervju berättar Dressmanns mycket nöjda creative director om de nya samarbetskollektioner som tagits fram tillsammans med Rolling Stones-frontfigurerna Mick Jagger och Keith Richards.– Mick Jagger har själv sagt att detta är det bästa han sett av all merchandise från Rolling Stones, säger Johan Lundell.

Johan Magnusson  |  Publicerad 2011-01-15 06:31  |  Lästid: 3 minuter
Den 17 februari släpps samarbetet i form av två t-shirt-kollektioner i butik. Den ena, ”Made With Respect”, har tagits fram tillsammans med Bravado, företaget som är ansvarig för distributionen av Rolling Stones merchandise. Den andra, ”Worn By”, är exakta reproduktioner av t-shirts som bandet själva burit och för att välja ut de rätta modellerna fick Dressmann tillgång till Rolling Stones fotoarkiv som innehåller 35 000 bilder.
Dressmanns creative director Johan Lundell, hur fick ni från början till det här samarbetet?
– Vi kontaktade dem för att höra om de var intresserade av någon typ av samarbete, och upplägget vi presenterade passade alldeles perfekt för dem just nu. Även om vi släpper en t-shirtkollektion nu och till och med en full kollektion med dem i höst består ju samarbetet av så mycket annat, där vi använder musiken i reklam, säljer skivor och hjälper dem att nå ut mycket större med sitt varumärke. Rolling Stones är väldigt medvetna om just sitt varumärke och hur de ska nå ut till flest människor med det. De hade därför haft funderingar på hur de skulle komma in i klädbranschen under en period så vår tajming kunde inte varit bättre. Eftersom vi är störst i Skandinavien på herrkläder var det ganska naturligt att det blev vi som fick chans att göra deras första samarbete någonsin.
 
Hur delaktiga har Mick och Keith varit i samarbetet och hur fungerade de att jobba med? 
– Mick har varit involverad ner på detaljnivå. Han är inte med och designar, men allt – från plaggens färger, prints, sömmar och tvättar till utformningen av reklamfilmer och kampanjer och hur musiken används – måste godkännas av honom personligen, men det har gått väldigt bra.
Vad kan du säga om själva t-shirtarna?

– Jag är själv ganska nördig med just t-shirts och har tagit det så långt jag kunnat och gjort varje t-shirt så unik som möjligt genom att testa nya tekniker, men också använt gamla vintagemetoder. Jag tror inte det finns någon som sysslar med liknande typer av plagg som inte blir imponerad av slutresultatet – Mick har själv sagt att detta är det bästa Rolling Stones-merchandize han sett och de har väl skapat ett och annat plagg genom åren.
Har du någon rolig kuriosa att dela med dig från under samarbetsprojektets gång?
– De flesta plaggen har Jagger godkänt rakt av, men vissa har han haft lite åsikter om. Jag hittade till exempel den klassiska bilden med Keith Richards och ”Who the fuck is Mick Jagger?” skrivet på hans t-shirt och tänkte att den kunde vara lite rolig att ha med. Men Mick sa: ”Well, it’s kind of fun, but we have already done this” vilket jag tolkade som att han blev lite småsur. Så jag gjorde om den, med exakt samma vintagetvätt och detaljer, men ändrade texten till ”Who the fuck is Tom Bennet” (Micks manager, reds. anm.) och printade upp några ex till honom och övriga på New York-kontoret. Det blev en väldigt lyckad present, bland annat berättade Toms fru att hon och deras dotter sällan går i några andra t-shirts när de är hemma.
Härligt, har du ytterligare något?
– När trummisen Charlie Watts fick se de plaggen som jag tagit fram för våren frågade han om vi inte kunde ta och göra en kostym tillsammans för nästa omgång. Det håller jag på med just nu och blir förhoppningsvis en del av höstkollektionen.
 
Vilken är din egen Stones-favorit-låt?
– ”Paint it black”. Den inspirerade mig till och med till någon kollektion under tiden vi hade Velour (märket som Johan var med och grundade, reds. anm.).
Till sist, är det ytterligare spännande saker på gång hos Dressmann framöver?
– Det här är bara början – vi kommer göra avtryck på marknaden framöver och vara offensiva och innovativa på alla möjliga sätt. Mer än så kan jag tyvärr inte avslöja just nu.
Bild 429936
Palace Laundry-thirten som synts på Mick Jagger är en av samarbetets modeller, liksom de här nedanför.
 
Bild 429937
 
Bild 429938
Dela på Facebook
Tweeta