”Drömgästen Howlin’ Pelle kom!”

Johan Magnusson  |  Publicerad 2009-01-30 08:48  |  Lästid: < 1 minut

Tiger of Sweden stod för en pampig visning i sitt nya kontor på Torsgatan. King haffade designern Christian Lippich backstage och ställde några frågor.

Bild 430187Har det varit nervöst inför visningen?
– Ja, i och med att det har funnits ganska stora förväntningar på vår kollektion – från företaget, press och konsumenter. Och det får man ju förstå i de här tiderna, säger Christian Lippich.
Har lågkonjunkturen påverkat kollektionen?
– Nej, snarare tvärtom: vi ville visa upp en ännu mer optimistisk ton i kollektionen, i valet av färger och material.
Var har ni hämtat er inspiration?
– Från gamla ryska ikoner och sena Parisnätter. Vi kallar det ”laid back luxury”, som en crossover mellan lyx och mer elegans. Vi ville hitta 70-talskänslan vilket man kan se på hur vi valt att bearbeta materialen för att få den rätta retrokänslan, säger Richard Hutchinson.
Vilka är nyckelplaggen?
– Jag skulle vilja säga flera stycken, säger Christian Lippich. Dels har vi den långa trenchcoaten i ett tvättat tyg som ser ut som läder, tillsammans med pälskragar, fullängdscardigans och boot cut-byxor.
Många märken har i vanlig ordning visat upp mestadels svart-vita och gråa färger den här veckan. Men inte ni?
– Nej, det viktigaste för oss har varit att inte fastna i det svart-vita facket utan blanda in cognac- och blåtoner.
Vad låg i goodiebagen?
– En poster som en illustratör har tagit fram exklusivt för oss och exklusivt för den här visningen.
Hade ni någon drömgäst på visningen?
– Ja, och han var här. Howlin’ Pelle tog med sig The Hives på visningen!
 
Bild 430188

Tiger of Sweden, höst/vinter -09.

Bild 430189

Tiger of Sweden, höst/vinter -09.

Dela på Facebook
Tweeta