Ekomode på export

 

Redaktionen  |  Publicerad 2007-06-04 05:32  |  Lästid: 3 minuter
– När jag startade butiken snackades det mycket i svenska medier om hur långt efter vi låg i miljösammanhang, jämfört med städer som London och New York. Nu känns det däremot tvärtom, att vi har en klart bättre attityd till miljön än dem. Förut var ekomode dessutom stämplat som lite mossigt. Idag behöver man inte göra avkall längre, varken på priset eller designen.
 Vad är ekomode?
– Att man försöker hitta ett hållbart alternativ inför framtiden, för såväl människor som miljö. Vilket innebär att man miljöanpassar alla led, allt från odling och tygproduktion till färgningen av kläderna.
Hur fick du idén till ekovaruhuset?
– När jag började designa ekologiska kläder för några år sedan, hade jag svårt att hitta butiker med samma tema. Jag snubblade över en lokal, vilket slutade med att jag själv öppnade en butik. Nu har jag drivit Ekovaruhuset i Stockholm i snart tre år, men har även öppnat en filial i New York, i området Lower East Side. Det är ett område som, när jag var där för tio år sedan, mest var ett tillhåll för fattiga konstnärer och knarkare. Nu däremot är området föremål för en extrem hype, ungefär som sofofieringen av Stockholm.
Hur ser konkurrensen ut på ekomodescenen?
– Butikerna är fortfarande väldigt få, medan nya märken sprids hela tiden och börjar hitta till fler och fler butiker. Kuichi är ett sådant märke, som man kan hitta på flera ställen, och det är organisationen Rättvis Handel som har startat det.
Ni säljer bland annat ekologiska sneakers, vad är det? 
– Det är sneakers gjorda helt i ekologiskt odlad bomull och gummi, samt tillverkade enligt Fair Trade-organisationens rättesnören. Vi säljer ekologiska sneakers från bland annat det franska märket Vaje, de är så gott som ekologiska om man bortser från skosnöret som är av syntet. Priserna varierar mellan 950 och 1350 kronor.
Vem är den typiska, manliga, ekomode-kunden?
– När jag startade butiken var det mest sådana som jobbade med miljörelaterade frågor som handlade hos mig. Men detta har ändrats på bara ett par år, och våra kunder är allt från unga syndikalister till äldre östermalmsherrar. Den vanligaste killen är mellan tjugo och fyrtio år och miljömedveten.
Vad är skillnaden mellan svenskt och amerikanskt miljösuktande?
– Stockholm är betydligt mindre än New York, vilket framförallt märks som konsument. Många här känner att de har makten att bidra till att göra skillnad. New York däremot är så stort, att man som konsument har svårt att göra den kopplingen. Där är man även väldigt kräsen i designen, att den är utmärkande på något sätt. Basplagg som sålt väldigt bra i Sverige, eftersom många tycker att det är en sund grej att köpa ekologiskt, fungerar inte alls lika bra i New York.
Har du något tips på bra designers för ekologiska herrkläder?
– Loomstate är ett relativt nytt märke som vi har börjat ta in, de gör riktigt snygga herrkläder i allt från jeans till jackor. Annars gillar jag tidigare nämnda Kuichi, samt ett märke som heter Mise Ricordia. Jag har en t-shirt på mig just nu från Mise Ricordia, men de har även otroligt snygga kläder för killar också.
Bild 430586
Jeans från Kuyichi, modellen heter Kyle, 1 000 kr.
Bild 430587
Hi-tops från  Loomstate, 950 kr.
Bild 430588
Sneakers från Veja, 995 kr.
Bild 430589
 T-shirt från Misericordia, 525 kr.

Av: Text: Henrik Sagen

Dela på Facebook
Tweeta