”DET ÄR ALLTID NÅGON SOM BLIR UPPRÖRD”

Fashion Week by Berns äger rum i Stockholm nästa vecka och svenska modebranschen håller andan. Vi ringde upp Lena Patriksson-Keller, grundare av PR-byrån Patriksson Communication, som tillsammans med Berns, Bon och Peter Andersson är initiativtagare till veckan.

Redaktionen  |  Publicerad 2009-01-23 16:05  |  Lästid: 2 minuter
Lena, exakt hur många upprörda människor har ringt och är sur för att de inte har fått någon inbjudan?
– Det är alltid någon som blir upprörd och vi får extremt många förfrågningar då intresset är stort. Vem som blir bjuden och inte är faktiskt upp till varje varumärke.
Vad är nytt för modeveckan i år?
– Samarbetet med alternativa modeplattformen +46. De kommer att visa i Berns Salonger och där ingår bland annat danska modevarumärket Wood Wood. Att Mercedes-Benz satsat på ett tält med visningar och events i Kungsträdgården är också en nyhet för i år. 
Hur ser det internationella pressintresset ut i år?
– I och med att veckan blir mer och mer etablerad har intresset från pressen ökat från säsong till säsong, jämfört med för tre år sedan så är det enormt. Det här trots att vi har en liten budget att utgå ifrån och inget statligt stöd till skillnad från exempelvis Köpenhamns modevecka.
Ni har i år tagit bort Sthlm ur namnet, efter att Svenska moderådet hävdat att det var för likt namnet på deras vecka. Tror du att namnbytet kommer att påverka ert anseende?
– Nej, eftersom modeveckan är så pass etablerad nu och är den enda veckan internationell press och inköpare känner till, så är namnet sekundärt. Däremot är det olyckligt att Svenska moderådet har lagt så mycket negativ energi på denna fråga, vilket inte främjar någon i branschen, eller svensk textilindustri i sin helhet. 
Har den rådande finanskrisen haft någon inverkan på hur upplägget ser ut?
– Man ska komma ihåg att till exempel Hope, Whyred och Acne alla startades i slutet på 90-talet, under en konjunktur som var sämre än den vi har nu. En visning här är dessutom en förhållandevis liten kostnad jämfört med större dito internationellt. Allt som allt har det inte skett någon större förändring.
Hur kommer gemene man märka att det pågår en modevecka i Stockholm?
– Främst i media, men också med olika aktiviteter på stan. Förhoppningsvis har de största fansen lyckats komma åt biljetter till några shower. Carin Wester och Hope till exempel har i år gett biljetter till kunder och allmänheten.
 
J.Lindeberg har valt att medverka i år medan Filippa K däremot valt att inte göra det. Vilken betydelse har det?
– Det är jättekul att J.Lindeberg, ett av de större svenska internationella varumärkena, ansluter sig till veckan! Filippa K däremot har visat på Fashion week by Berns flera säsonger i rad nu och har bestämt sig för att prioritera Köpenhamns modevecka där de vill stärka sin närvaro den här säsongen. Det är inget konstigt med det – alla modeveckor ställs inför liknande faktum.
Kommer prinsessan Madeleine att närvara vid någon visning?
– Hennes Kungliga Höghet prinsessan Madeleine kommer att inviga veckan och närvara vid öppningslunchen. Vi hoppas även se henne i publiken under några av veckans visningar.
Är det någon visning som du ser fram extra mycket emot?
– Det ska bli väldigt spännande att se Nhu Duongs visning. Hon känns definitivt som en av de kommande svenska stjärnorna. Max Factor Award-stipendiaten Diana Orving, som har gjort en egen film som visas i samband med visningen, ser jag också fram emot.
Följ Kings bevakning av modeveckan här på kingmagazine.se!  
Bild 430211
Lena Patriksson-Keller, delägare i Whyred och grundare av kommunikationsbyrån Patriksson Communication, är en av initiativtagarna till Fashion Week by Berns som drar igång nästa vecka.

Av: Sanna Samuelsson

Dela på Facebook
Tweeta