Studie: Bilmärket som ger högst status

En ny undersökning visar att det är mest prestige att äga en Ferrari, därefter Lamborghini och Porsche. Sveriges vanligaste bilmärke, Volvo hamnar först på en elfte plats.

Anna Andersson  |  Publicerad 2017-03-21 15:39  |  Lästid: < 1 minut

Bilen är den tredje viktigaste statusmarkören bland män och delad femte viktigast bland kvinnor. Det visar en ny Sifo-undersökning från bilvärderingsföretaget KVD Bilpriser. 

”Hos män hamnar bilen på en tredje plats efter bostaden och karriären. Hos kvinnorna kommer den först på en delad femteplats tillsammans med resorna”, säger Jonas Björkman vd på bilvärderingsföretaget KVD Bilpriser.

Bilen är en starkare statussymbol utanför storstäderna. I Stockholm och Malmö uppger 14 procent att bilen är en av de tre viktigaste statusmarkörna. Utanför storstäderna är det 21 procent. I hela Sverige är det 19 procent.

”Dyra sportbilar är inte helt oväntat de fabrikat som toppar listan av statusbilar”, säger Jonas Björkman, vd på bilvärderingsföretaget KVD Bilpriser.

Ferrari, Lamborghini och Porsche är bilmärkena hamnar i topp på frågan om vilka bilfabrikat som är de största statusmarkörerna. Därefter kommer TeslaBMW och Mercedes-Benz, följt av Lexus. 

Bland kvinnorna delas förstaplatsen av Porsche och Ferrari. Hos männen är det enbart Ferrari. Volvo, Chevrolet, Chrysler och Mini har högre status bland kvinnor än hos män. Ferrari, Koenigsegg, Tesla, Mercedes-Benz, Landrover och Audi högre status bland männen.

Volvo hamnar först på en elfte plats på listan. I Göteborg är det dock betydligt fler som anser att det är hög status att köra Volvo, 17 procent, mot nio procent i övriga landet.



Dela på Facebook
Tweeta