Filippa K:s nya boss

  

Redaktionen  |  Publicerad 2008-02-11 05:04  |  Lästid: 3 minuter

– Den främsta skillnaden är att jag blir engagerad i tjejkläderna också, eftersom jag fortfarande förblir chefdesigner för killkollektionen. Som ansvarig för det kreativa uttrycket för hela företaget kommer arbetet till stor del handla om att synkronisera tjej- och killkollektionerna.

Varför har du fått förtroendet?

– Jag och Filippa klickade snabbt när jag började här för fem år sedan och vi har haft ett väldigt bra samarbete sedan dess. Det känns naturligt eftersom jag har varit med och format delar av företaget.

Hur kommer denna skillnad märkas för konsumenten?
– Det vet jag inte än eftersom skillnaden kommer att växa fram allt eftersom. Men jag vill bli lite mer konsekvent och tydlig i våra tre grundpelare: stil, enkelhet och kvalitet. Till en början kommer det mest att märkas i detaljerna. Jag är mån om sådant som ger ett mervärde, exempelvis hur du förpackar en produkt.
Hur skulle du beskriva märket?
– Filippa K är som att ta en cigg och dricka ekologiskt grönt te till. Det är en paradox, men en skön sådan. Det är sällan den sidan lyfts fram hos oss, men vi är kända för att ha feta fester! Jag gillar till exempel att ta en drink och en cigg, men jag gillar även grönt te.
Vad ska Filippa Knutsson göra nu?
– Hon har gjort sina hundår och vill slappa helt enkelt. Skämt åsido – hon kommer att få en väldigt representativ roll framöver, men hon kommer inte att jobba aktivt inom företaget.
Vad händer med ditt märke Simplicitée Complique?
– Det har alltid varit ett hobbyprojekt och jag kommer att fortsätta att driva det så gott det går. Jag har aldrig fokuserat på enbart kollektioner utan har koncentrerat mig på skapa plagg kring material som jersey och stickat. Det är skönt att inte ha några kommersiella pressar, även om det gärna får bli lönsamt någon gång.
Hur formar du en kollektion?
– Arbetet börjar ganska trist – vi börjar med en kollektionsstruktur som till stora delar baseras på förra säsongen. Det hela är ganska odefinierat ändå tills vi håller en väldigt öppen designkonferens för vårt designteam. Därefter gör vi en inspirationsresa inför varje kollektion – nyligen är vi hemkomna från just en sådan resa till Buenos Aires. Staden var inte särskilt inspirerande klädmässigt, men den har en grym interiör!
Vad mer inspirerar dig?
– Jag älskar film och kan bygga en hel kollektion utifrån en enda film. Det kanske mest konkreta exemplet på det är den senaste höstkollektionen för herrar som är baserad på 2001: A Space Odyssey av Stanley Kubrick.
Du gick internatskola på Lundsberg. Hur ser du på klädkoder idag?
– Det är både coolt och ocoolt på något vis. Regler i hur du får – men framförallt inte får klä dig – är intressant. Det är fint att bevara traditioner och värderingar men de är samtidigt bakåtsträvande. Jag förespråkar en frihet att vara nonchalant mot sådana regler, men samtidigt måste du känna till dem – jag skulle knappast gå iklädd t-shirt till nobelmiddagen.
Din pappa är den berömda arkitekten Gert Wingårdh. Varför mode och inte arkitektur?
– Jag bestämde mig för att jobba med kläder i artonårsåldern. Egentligen hade det inte spelat någon roll så länge jag får jobba med form. Mode är roligare på något sätt eftersom det är så föränderligt, men av samma anledning kan det vara väldigt jobbigt – du lägger ner enormt mycket tid på någonting som snart är passé.
Ekologiskt är en stor trend idag. Hur ser du på det?
– Vi jobbar aktivt för att göra våra kollektioner i ekologiska material i så stor utsträckning som möjligt utan att göra avkall på på designen. Våra bäst säljande t-shirtar är numera svanenmärkta och görs enbart i ekologisk bomull. Men vi vill inte göra som andra varumärken och marknadsföra oss stenhårt med det. Om man gör det till en trend så kommer det att gå över förr eller senare – vi vill istället låta det bli någonting hållbart. Men vi är inga helgon: om en kollektion är sen och det går snabbare att flyga än att skeppa hem den så gör vi det.
Bild 430377

Rasmus Wingårdh.

Bild 430378

Filippa K hösten 2008. Se mer av höstkollektionen, och tidigare kollektioner, här.

Av: Text: Henrik Sagen

Dela på Facebook
Tweeta