Fixa intervjun!

Anna Edshage och Anna Söderberg, författare till boken "Jobbet är ditt", leder vägen till en lyckad intervju.

1. Lyssna aktivt
Att vara en god lyssnare är ett bra sätt att visa uppskattning och vinna människors respekt. Lyssna noga när intervjuaren ställer frågor, nicka bekräftande och svara enbart på det hen frågar efter.
2. Säg jag – inte man
Människor som säger ”jag” istället för ”man” när de pratar om sig själva uppfattas som starkare och tydligare. De når oftare sina mål, presterar bättre resultat och är mer uppskattade som ledare.

3. Attityd före meriter
Rätt attityd och personliga egenskaper avgör nästan alltid vem som får jobbet och är ofta långt viktigare än formella meriter. Egenskaper som ofta efterfrågas är målmedvetenhet, trygghet och social kompetens.

4. Förbered dig
Ju bättre förberedd du år på att svara på de vanligast förekommande intervjufrågorna med genomtänkta svar, desto större är chansen att du vinner i intervjun.
5. Känn dig själv
Förbered en presentation av dig själv på 5-10 minuter. Be gärna en vän beskriva dig för att få bättre koll på vilka egenskaper som kännetecknar dig och vilka sidor du behöver jobba med.