Fler och fler svenskar bär samma kläder varje dag

Samma kläder varje dag gör dig mer framgångsrik på jobbet. Det vet både Mark Zuckerberg och Steve Jobs. Men man vill ju vara snygg också – det vet svenska modeföretaget AUX.

Rasmus Blom  |  Publicerad 2016-04-25 11:04  |  Lästid: 2 minuter
Fler och fler svenskar bär samma kläder varje dag
Svenska AUX gör moderiktiga arbetskläder. Foto: Joel Rhodin

För ett tag sedan skrev vi om svenska Matilda Kahl som blev en världsnyhet bara genom att ha likadana kläder på jobbet varje dag. Nu ser allt fler fördelarna med att bära en specifik uppsättning kläder till jobbet varje dag för att öka produktiviteten och kreativitet på arbetsplatsen.

Trenden heter ”corporate fashion” och svenska modeföretaget AUX har varit snabba att haka på. De utvecklar företagsanpassade arbetskollektioner med fokus på design och hållbarhet. Den lyckosamma strategin har lett till en 50-procentig ökning av omsättningen under 2015.

Fler och fler svenskar bär samma kläder varje dag
Kollektionen för Elite Hotels. Foto: Joel Rhodin

De två entreprenörerna Isabelle Dahlheim och Erik Starendal insåg tidigt potentialen i att koppla samman företagskultur med hållbart mode. Trenden växer nu fram inte bara inom servicesektorn utan även inom andra branscher. AUX producerar modekläder anpassade för högprofilerade företag inom service- och tjänstesektorn, något som tidigare saknades på marknaden.

– Det är roligt att se hur mode för företag har blivit något av en trend på senare tid. Intresset växer inte bara inom servicesektorn utan vi ser även hur företag inom bland annat finans- och kommunikationsbranschen har börjat höra av sig, säger Isabelle Dahlheim, ägare och en av medgrundarna till AUX.

Fler och fler svenskar bär samma kläder varje dag
Kollektionen för Nobisgruppen. Foto: Joel Rhodin

Bara under det senaste året har AUX omsättning ökat med över 50 procent och de har fått flera nya kunder. På kundlistan finns företag från flera olika sektorer, däribland ICA, Coca-Cola, Apoteket Hjärtat och hotellkedjor som Nobis, Clarion och Elite Hotels.

Dela på Facebook
Tweeta